„Cílem je především zajistit, aby bylo dostatek parkovacích míst jak pro rezidenty, tak pro ty, kteří si potřebují v centru něco zařídit. A také naučit návštěvníky města, že centrum není určeno k dlouhodobému parkování,“ řekl v březnu náměstek primátora Petr Kvaš.

Řidiči tak nyní parkují v ulicích na okraji centra, kde je stání zdarma. Dříve bylo ze stejných důvodů neustále plné parkoviště u Automatických mlýnů, dnes tam stojí pouze jednotky aut. Plno je v současné době například v okolí ulic Na Spravedlnosti, Rokycanova nebo K Vinici.

„Jdu na pracovní úřad a měl jsem problém zaparkovat, deset minut jsem tu kroužil, než jsem našel místo,“ popsal jeden z řidičů.

Problémy řeší i pacienti, kteří jdou do Rokycanovy ulice k lékaři. „Je tu hodně doktorů, jsou tu ortopedi, ke kterým lidé musí přijet autem, jelikož mají problém sem dojít. V blízkosti není ani zastávka, parkovacích míst je málo a jsou pořád obsazená,“ shrnula řidička, která ke svému vozu přišla o berlích. Boj o místa tak řidiče nutí často stát tak, jak by neměli.

Své vozy nechávají v křižovatkách nebo na retardérech. Podle strážníků ale počet pokut nenarostl. „Počty přestupků z oblasti parkování a parkovného nám týden před zavedením vyššího parkovného a týden následující po něm zůstávaly srovnatelně stejné. K výraznému výkyvu nedošlo,“ uvedl mluvčí strážníků Jiří Sejkora. Zatímco v prvním zmiňovaném týdnu zaznamenali okolo 350 přestupků, v druhém jich bylo 380.

Další komplikace přišla se zrušením parkoviště u lihovaru, po jehož uzavření bylo několik aut odtaženo. „Vozidla, která na místě zůstala po stanoveném termínu, odtahovaly Služby města Pardubice. Bylo to do deseti vozidel, část z nich ve stavu autovraku,“ uvedl Sejkora.

Ostatní řidiči ve snaze najít místo blízko nádraží začali nechávat vozy na parkovišti u nedalekých obchodních domů. I zde byli lidé vynalézaví a vytvořili si nové parkovací systémy. „Řada řidičů stála mimo vyznačená parkovací stání a bránila tak plynulému a bezpečnému provozu. Strážníci tam takto špatně zaparkovaným vozidlům dávali výzvy,“ informoval Sejkora s tím, že nyní je situace lepší a řidiči se již drží vyznačených míst.

ZÁKAZNÍCI MAJÍ PROBLÉM ZAPARKOVAT

Přesto je parkoviště neustále téměř plné a zákazníci mají problémy zaparkovat. Obchodní dům Uni Hobby přikročil k řešení, že parkoviště pro řidiče, kteří si v obchodě nic nekoupí, zpoplatní.

„V poslední době jsme zaznamenali poměrně velké množství stížností na kvalitu parkování, a to nejenom před naším obchodním domem, ale v celém areálu obchodního centra. Zákazníci si především stěžovali na to, že je parkoviště téměř obsazeno a oni musí parkovat poměrně daleko od vchodu,“ popsala ředitelka marketingu společnosti Uni Hobby Eva Uhlířová.

O cenách informoval na značkách u vjezdu, pro zákazníky mělo být parkování na hodinu zdarma.

„Splnění podmínek bezplatného parkování je zákazník povinen prokázat pracovníkovi provozovatele, který vybírá parkovné,“ napsala společnost do oznámení na dveřích prodejny.

Podle vedení města společnost ale omezuje užívání veřejně přístupné účelové komunikace a bylo jí nařízeno cedule sundat. „Obchodní dům Uni Hobby to tam dal nelegálně,“ upozornil na problém na svém Twitteru zastupitel Jakub Kutílek.

Přestože je parkoviště na soukromém pozemku, má charakter veřejné komunikace a provozovatel ho bez příslušného povolení zpoplatnit nemůže. „Předmětné dopravní značení IP 13c včetně dodatkových tabulek nebylo projednáno a schváleno příslušným správním orgánem,“ napsal v odpovědi na Kutílkův podnět odbor dopravy, jehož vedoucí Vladimír Bakajsa se k tématu odmítl vyjádřit.

Po pár dnech tak značky zmizely, vstup do prodejny ale stále hlásá zpoplatněné parkování. Nyní je obchodní dům štědřejší a slibuje dvě hodiny zdarma pro všechny, za každou další hodinu by měl řidič zaplatit 40 korun. „Dali si tam značky, aniž by měli rozhodnutí odboru dopravy. Zjevně se ani nepokusili jít legislativně správnou cestou,“ řekl Kutílek.

Peníze za parkování nyní nikdo nevybírá, přesto společnost trvá na tom, že změna je platná již od začátku červa. „Museli jsme jednat rychle, protože společnosti hrozilo nebezpečí vzniku škody - ztráty obratu prodejny,“ dodala Uhlířová s tím, že většině zákazníků na nákup dvě hodiny zatím stačily.