Některé autoservisy zkontrolují auto hned první den, v průměru pak musí majitelé vozů počkat týden. Mechanik zkontroluje například světla, brzdy, stěrače, prohlédne klimatizaci či rozvodový řemen.

“Odhaduji, že tak polovina lidí má strach, aby nezůstala někde v zahraničí viset. Ostatní to risknou a jedou bez prohlídky,“ řekl majitel autodílny v Holicích na Pardubicku Vítězslav Bukač. Dodal, že odkládat servis auta před dovolenou na poslední chvíli se nevyplácí.

Za letní prohlídku řidič zaplatí přibližně mezi 100 až 500 korunami. Například autorizované servisy Škoda nabízejí až do konce léta prohlídku za 99 korun, vozy značky Audi, Seat a Volkswagen prohlédnou mechanici zhruba za 500 korun, řekl ČTK vedoucí Servisního centra pro Hradec Královéa Pardubice Harald Köhler.

V letních měsících mechanici často kontrolují klimatizaci. Cena za její prohlídku a nová náplň bude stát kolem tisícovky, někdy o pár set korun víc. Částka za výměnu oleje se bude lišit, měla by se pohybovat v rozmezí 1200 až 3000 korun, uvedli oslovení automechanici. Podle provozovatelů tak polovina řidičů nechává opravy vozů na poslední chvíli. „Čeští motoristé jsou spíš lajdáci,“ míní Lubomír Jedlička z Autodílny Lupa v Pardubicích. „Jako by je ubylo jednou za půl roku přijet, zjistit na čem jsem a dát za to tři stovky,“ řekl Bukač.

Více o vozy dbají majitelé mladších a dražších aut. Značkové autoservisy opravují auta staré maximálně sedm let. V kraji loni jezdila auta, která vyjela z montážní linky v průměru před 15 lety. Mezi nejčastější vozy patřily felicie, vyplývá z údajů, které zveřejnil na webových stránkách Svaz automobilového průmyslu. V Pardubickém kraji řidiči dávají přednost benzinovým a naftovým motorům. Mírně se ovšem v průběhu několika let zvyšuje zájem o plynový pohon. Poptávka lehce stoupá především ve chvíli, kdy roste cena benzinu a nafty, ale pak se zase zájem ustálí. Názory na propanbutanový pohon se různí. „Řidiči by měli střídat benzin a plyn, protože pak odchází motor,“ řekl Bukač.

Je však stále dost řidičů, kteří jsou kvůli plynovému zařízení obětovat část kufru, investovat 10 000 až 30 000 korun. Investice se v průměru vrátí do 20 000 ujetých kilometrů, uvádí servisy.

V inzerátu se například objevil starší Chrysler Voyager přestavěný na plynový pohon. V benzinu by spotřeboval třináct litrů na sto kilometrů, v přepočtu z plynu na benzin nyní spotřeba klesla na sedm a půl litru.