Ekonomika trpí, některá odvětví ale zaznamenávají vyslovený boom. A o co tvrději omezení dopadají na gastronomii, tím více z nich profitují rozvážkové služby jídla.

Jen on-line objednávky jídel od březnového počátku pandemie vzrostly o třetinu. Největší vzestup zaznamenala polední „meníčka“, roste však i počet objednávek večeří či nedělních jídel. A že nejde o všeobecný trend on-line obchodů, potvrzuje skutečnost, že během letního rozvolnění rozvozy spadly na bývalou úroveň.

„Během karantény ani nebyla jiná možnost. Do práce si kastrůlek z domů neberu, dříve jsme si chodili vždy sednout do sousední restaurace,“ uvedla Lenka Bártová z Chrudimi.

Zatímco ještě vloni byla dovážka jídla volbou, při „koroně“ se stala nutností. S tím se změnil i segment rozvozů. Zatímco dříve převládaly speciality asijské kuchyně, fastfoodů nebo pizzy, během karantény v Pardubickém kraji vyskočila na třetí příčku typická česká kuchyně.

Nejoblíbenější kuchyně rozvozů v Pardubickém kraji: 1. pizza, 2. fast food, 3. česká, 4. asijská.

O pětinu, na 69 %, rovněž vzrostly platby jídla kartou

„Vzrostlo to výrazně, tady v Pardubicích přibyly tři nové rozvozové služby,“ uvedl majitel jedné z těch zavedených, který ale kvůli konkurenčním vztahům chtěl zůstat v anonymitě.

Samotná gastronomie ale o to víc trpí. Nejen kvůli papírovým boxům, v nichž se jídla převážejí a kterými končí snaha o kvalitní servis. Vedle obrovského propadu tržeb, který rozvozy nemohly vynahradit, jde především o vysoké marže rozvážkových služeb. Ty požadují po restauracích až třetinu z ceny jídla. Což je pro ně zdrcující. Další peníze stojí samotná doprava, tu ale většinou platí zákazník. Stále více hlavně větších restaurací, si proto objednávky rozváží sama.

„Rozvozy přes nějakou firmu by se nám absolutně nevyplatily.. Meníčka rozvážejí naši zaměstnanci, nákladově nás to nevyjde dráž než bez rozvozů,“ uvedl majitel restaurace Coolna ve Svitavách Martin Šplíchal.

Restaurace vyzývají také své zákazníky, aby si pro jídlo chodili sami, tím je podpoří nejvíc.