Pardubické letiště zaznamenalo loni pětinový úbytek ruských pasažérů, kteří tvoří jeho hlavní klientelu. Zatímco předloňský rok byl rekordní a letiště přepravilo více než 184 tisíc lidí, loni klesly počty všech cestujících přibližně na 150 tisíc. Výsledky ovlivnila krize na Ukrajině a pokles hodnoty rublu.

„Od květnových krizových jevů na Ukrajině se u nás projevil úbytek ruských cestujících. My doufáme, že se situace v Rusku zklidní. Je to otázka cen ropy. Naše společnost je stále zisková," řekl ředitel společnosti East Bohemian Airport (EBA) Michal Červinka.

Nabídka nových letních destinací

Ekonomickou závislost na ruské klientele letiště postupně vyvažuje další nabídkou do dovolenkových destinací.
Prostřednictvím cestovních kanceláří letos nabídne pobyty na severu Kypru nebo v jižním Španělsku. Zavede i prodej volných letenek do Burgasu.

„Je to model obvyklý na jiných regionálních letištích. Do Burgasu budou létat dvě pravidelné linky. Letenky, které se neprodají cestovním kancelářím, dáme do volného prodeje," sdělil Deníku Michal Červinka.

Oslabení rublu však letišti mírně pomohlo, zlevnilo totiž lety do Moskvy, čehož nově začali využívat čeští cestovatelé za exotikou. Moskvu v posledních dnech využili jako přestupní stanici cestou do Bangkoku.

„Lidé začínají létat dál za Moskvu. Pokles rublu prospěl cenám letenek, které byly až o třetinu levnější," podotkl ředitel společnosti EBA, kterou z jedné třetiny vlastní kraj a ze dvou třetin město Pardubice.

EBA chtěla už loni stavět nový terminál, aby kapacita letiště mohla stoupnout až na čtvrt milionu přepravených cestujících ročně. Projekt počítal se stavbou terminálu za 300 milionů korun. Stavební firmy nabízely cenu kolem 400 milionů korun.

Musí se vejít do 
300 milionů korun

„Předělává se projekt, zlevňuje se, abychom mohli další kolo výběrového řízení zorganizovat do poloviny letošního roku. Musíme se vejít do 300 milionů korun, přes to nejede vlak," dodal Červinka.

Podmínky tendru byly zhruba rok staré a podle Michala Červinky se situace na stavebním trhu změnila, firmy tak nedokázaly mimo jiné garantovat stanovenou cenu provedených prací.
„Vzhledem k tomu, že je stavební boom, firmy už nejsou ochotné jít na hranu, jako se to dělo dříve," řekl bývalý náměstek pardubické primátorky Michal Koláček.

Na nový terminál si chce vzít letiště úvěr maximálně 250 milionů korun a 50 milionů korun má vlastní prostředky. „Kdyby se zmenšilo parkoviště, kdyby se změnily některé technologie, střešní plášť, materiál příček, tak by byl projektant schopen dostat cenu zhruba o 50 milionů korun níž, ale to neřeší problém," podotkl Michal Koláček.