„Ve středu tu bylo opravdu rušno,“ okomentovala nebývalý ruch na ploše aerodromu Iva Machová ze správy pardubického letiště.
Jako první se krátce po osmé hodině ranní dotkla betonové plochy kola amerického armádního transportéru McDonnell Douglas C-17. Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška však nešlo o přistání v rámci spolupráce NATO, ale o čistě komerční let, který si objednala pardubická firma Retia, která patří mezi velké výrobce radarové techniky.
„Jednalo se o letoun americké armády, který poté s nákladem od firmy Retia pokračoval do Německa,“ potvrdila Iva Machová.
Krátce po jeho odletu se již na letiště snesl nákladní letoun Antonov An-124 Ruslan, který uveze 120 tun nákladu a s rozpětím křídel 73,3 metru se řadí mezi největší létající stroje.
Na něj již na pardubickém letišti čekali vojáci, kteří z jeho útrob vyvezli kontejnery pokryté středoasijským prachem a pískem.
„Ruslan je námi najmutý letoun, který ve středu zpět do České republiky přivezl materiál z mise v Afghánistánu,“ řekl bez dalších podrobností mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek.
V Pardubicích je Ruslan jako doma
Dodal však, že tento letoun je na zdejším letišti téměř jako doma. Jen v letošním roce tu totiž přistál hned šestkrát.
„Naposledy tu byl dvakrát v srpnu. Předtím ještě v lednu, únoru a březnu,“ informoval Jan Pejšek. Poprvé pardubickou plochu Ruslan okusil v roce 2006, kdy z Ruska přivezl 3 bitevní vrtulníky Mi-35.
V roce 2011 pak otestoval rekonstruovanou západní stojánku a nově otevřenou spojovací dráhu, díky které může pardubické letiště odbavovat i obří stroje.
Létající radar
Jako poslední se v středu na letišti představil letoun včasné vzdušné výstrahy systému AWACS.
Speciálně upravené letadlo typu Boeing s typickou kruhovou rotační anténou nad trupem zde nacvičovalo letmé přistání.
„Nejedná se o nic mimořádného, tato cvičení zde jsou prováděna pravidelně,“ uvedla Iva Machová ze správy pardubického letiště.
AWACS je upravené dopravní letadlo a slouží jako průzkumný letoun sil NATO. Je vybaven radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu, identifikovat je a informace předávat letadlům i pozemním střediskům.
Alianční letouny AWACS zajišťují mimo jiné i ochranu vzdušného prostoru například během významných událostí, včetně návštěv státníků. Získané informace mohou být využity k navádění protivzdušné ochrany na cíle a řízení leteckých soubojů. Konkrétně se jedná o upravený Boeing 707 nebo Boeing 767. Tato letadla jsou vybaveny radary a rádiovými stanicemi s typickou kruhovou radarovou anténou umístěnou na trupu, což je dominantní rys vzhledu, podle kterého může takto upravený Boeing rozpoznat i laik.