Krajským městem se brzy budou lidé prohánět nejen na sdílených kolech, ale i na sdílených elektrických koloběžkách. Jejich provozovatel, společnost Bolt, se do Pardubic se stroji chystá každým dnem, přesné datum ale zatím neví. Stejně tak není prozatím schopen určit přesný počet strojů, které budou lidem k dispozici, a míst pro jejich zaparkování.

„V Pardubicích budou rozmístěny nižší stovky koloběžek. Počet budeme průběžně upravovat podle poptávky ze strany uživatelů,“ uvedl regionální manažer Boltu Roman Sysel.

Ohrožují chodce

Radnice je ale ve střehu, chce předejít negativním zkušenostem, které mají s koloběžkami jiná města. Například v Praze na nich lidé jezdí nepřiměřeně rychle, ohrožují kolemjdoucí na chodnících a stroje se válejí všude možně.

„Řada měst má se sdílenými elektroběžkami negativní zkušenosti, a právě tomu se chceme vyvarovat prostřednictvím memoranda mezi městem Pardubice a firmou Bolt, která má zájem provozovat tuto službu na území Pardubic bez finanční účasti města,“ zdůraznil náměstek zodpovědný za dopravu Petr Kvaš.

Z memoranda jasně vyplývají podmínky, které musí firma dodržovat. Aby mohla službu ve východočeské metropoli provozovat dlouhodobě, nesmí docházet k ohrožování chodců a svůj řád musí mít také odkládání dopravních prostředků. „Koloběžky bude možné zaparkovat pouze na virtuálních stanovištích, která budou vyznačena v aplikaci. Jinde aplikace nenechá uživatele jízdu ukončit,“ upozornil Sysel.

Na pěší zóně pomalu

„Další podmínkou je automatické omezení rychlosti v určitých oblastech, jako jsou veřejná prostranství nebo pěší zóny, konkrétně se to bude týkat třídy Míru, Karloviny, parku Pod Vinicí, zdymadla, Wonkova mostu, náměstí Dukelských hrdinů, parku Na Špici, Bubeníkových sadů nebo prostranství kolem Paláce Pardubice,“ poznamenal Kvaš. Na těchto místech nebudou moci lidé jet rychleji než 10 kilometrů v hodině.

Volnou koloběžku uživatel uvidí v aplikaci a její vypůjčení má zdarma, každou minutu jízdy ale zaplatí. Během prvních pěti minut mu budou účtovány čtyři koruny za minutu. Za každou další minutu strávenou na koloběžce se budou připočítávat tři koruny. Uživatel bude v aplikace také moci zkontrolovat, zda je stroj dostatečně nabitý. „Koloběžky, které budou potřebovat údržbu a nabití, budou sesbírány ve večerních hodinách. Ráno budou nabité navráceny zpět do ulic,“ upřesnil Sysel s tím, že během údržby budou také dezinfikovány.

Podmínky užívání

Na sdílených koloběžkách mohou jezdit pouze uživatelé starší 18 let.
Na jedné koloběžce smí jet jen jedna osoba.
Po ukončení jízdy je možné koloběžky zaparkovat pouze na předem určených a v aplikaci vyznačených místech.
Některá stanoviště se budou nacházet na chodnících, kde je nutné koloběžku odstavit rovnoběžně s obrubníkem, aby byl zachován co největší průchod pro chodce.
Jízda po chodnících je zakázána.