Zatímco v Hradci Králové se už letos sdílené elektrokoloběžky neobjeví, do Pardubic se vozítka vrací. Podle zástupců společností, které ve městě koloběžky provozují, se u Pardubáků těší velké oblibě. Jen na zelených strojích Bolt Pardubáci loni najezdili přes 280 tisíc kilometrů. Přesto se najde řada odpůrců, kteří je ve městě nechtějí, upozorňují hlavně na to, že koloběžky zůstávají různě pohozené po ulicích. Podle provozovatelů by to vyřešila parkovací místa po 200 metrech.

Firmy Bolt a Lime v Pardubicích nabízejí dohromady okolo 400 sdílených elektrokoloběžek, přesný počet není jasný. „Počet koloběžek ve městech se vždy odvíjí od jejich využití. V praxi to znamená, že jakmile vidíme, že o mikromobilitu je ve městě vyšší zájem a koloběžky mají vysoké využití, uživatelé jich v ulicích uvidí více. Na druhou stranu v případě, kdy už takové využití není, jejich počet klesá,“ potvrdil manažer společnosti Lime Václav Petr, podle kterého se počet koloběžek mění každý týden.

Problémy s parkováním

Provoz elektrokoloběžek v Pardubicích od začátku provázejí problémy s parkováním. Vloni v létě se situace s nesprávně zaparkovanými koloběžkami vyostřila na Dukle, tamní radnici došla trpělivost a s překážejícími koloběžkami se vypořádali po svém. Starosta Jiří Rejda je nechal odvézt a zamknout na úřadě, protože byly odložené tam, kde neměly co dělat. „Máme zaznamenáno několik zranění, dokonce i nevidomých chodců,“ připomněl Rejda situace, kdy se koloběžky objevily například na cyklostezce nebo pohozené před školkou.

O události jsme psali zde:

Nesprávné odkládání sdílených elektrokoloběžek v Pardubicích budí emoce a vyvolává nepříjemnosti. Radnice se snaží problém vyřešit pomocí speciálních parkovacích míst.
Byly zaparkované tam, kde neměly. Starosta zamknul sdílené koloběžky na úřadě

Už tehdy firma Bolt připomínala, že za to může nedostatek parkovacích míst. I podle společnosti Lime k dodržování pravidel vede dostatečná nabídka parkování. „Měřili jsme dodržování parkovacích podmínek pomocí vyhrazených parkovacích míst a zjistili jsme, že pro zajištění vysoké úrovně dodržování parkovacích podmínek by parkovací stání neměla být od sebe vzdálena více než 200 metrů,“ uvedla společnost Lime.

Přestože radnice nechala po městě vyznačit speciální stání pro koloběžkáře, problém to nevyřešilo.„Parkovacích míst by uživatelé určitě přivítali více. Každý týden nám posílají podněty k zřízení nových parkovacích stání, aby měli stanoviště blíže k místům, kde nebo odkud se dopravují,“ přiblížil Petr.

Ilustrační foto.
Stezka mechu a perníku bude. Pardubice pomohou dokončit trasu z Hradce Králové

„Obecně platí, že více parkovacích míst neznamená větší množství koloběžek. Naopak dochází k lepší distribuci napříč městem, kratším docházkovým vzdálenostem pro uživatele a vyššímu využívání pro každodenní pohyb po městě,“ upřesnil manažer Boltu Peter Mesarč.

Podle něj ze statistik vyplývá, že obyvatelé Pardubic využívají koloběžky stále více, zatímco problémů ubývá. „Je evidentní, že si Pardubičtí na provoz a pravidla sdílené mikromobility zvykají a dodržují je,“ řekl Mesarč. Koloběžek však ve městě letos nepřibude, a to právě kvůli nízkému počtu parkovacích míst.

Do Hradce se letos nevrátí

Sousední Hradec Králové problém vyřešil tak, že se sdílené elektrokoloběžky do města letos už nevrátí. Elektrokoloběžky tam fungovaly od léta 2021, jenže podnikání společností Lime a Bolt nebylo nijak regulované a takřka hned se začaly projevovat velké problémy hlavně se živelným odkládáním strojů v ulicích.

Město proto loni v lednu přijalo vyhlášku, která parkování elektrokoloběžek reguluje. „Předcházející vedení města firmy vyzvalo k jednáním, kde by chtěly mít parkovací plochy pro koloběžky. Z těchto ploch by platily jako každý jiný za zábor veřejného prostranství. Že na to firmy nepřistoupily, to už je věc další,“ informoval náměstek primátorky Miroslav Hloušek.

Pardubická nemocnice.
Nejvyšší státní zástupce chce změnit trest v kauze Pardubické nemocnice a Adámka

Zelené ani červené koloběžky tak lidé v Hradci nenajdou. „Letos se do Hradce Králové s elektrokoloběžkami nevrátíme. Soustředíme se na rozvíjení spolupráce s městy, která mají o elektrickou mikromobilitu zájem a která vnímají výhodu tohoto ekologického způsobu přepravy po městě,“ potvrdil manažer společnosti Lime Václav Petr.

Pardubice stejnou cestou zřejmě nepůjdou. „O způsobu řešení této záležitosti v Hradci Králové víme, my se zabýváme možnostmi, které budou v souladu s příslušnými právními normami,“ sdělil náměstek primátora Jan Hrabal, který připomněl, že případné navýšení počtu odstavných míst, o které firmy v minulosti žádaly, je čistě v gesci městských obvodů.

Zástupci města se tak dlouhodobě snaží najít systém, který by vyhovoval provozovatelům koloběžek i veřejnosti. „Pravidelně jednáme s jednotlivými městskými obvody a na základě dat se snažíme vytipovat místa, která by byla prospěšná jak pro rozvoj mikromobility ve městě, tak pro udržení pořádku v ulicích,“ potvrdila Sylva Sulaimanová ze společnosti Lime.