Zmatek již začal

„Chaos nám začal zhruba před třemi týdny a vrcholí právě teď - do konce měsíce. Všichni chtějí mít přezuto nejpozději do prvního listopadu. Málokdo byl schopen se ale objednat dopředu a je v tom naprostý zmatek,” uvedl pro náš Deník šéf pneuservisu Chára sport Petr Nedbal.

„Teď máme kolem šedesáti aut na den. To ale není vše, zákazník, který přijde z ulice a je schopen nám tady auto nechat na zbytek dne, má také šanci. Minimálně ještě deset patnáct takových vozů jsme schopni zvládnout. Maximální počet vozidel za den je tak sedmdesát až osmdesát. To je opravdu strop, protože v takovém tempu se mechanici nestíhají ani najíst. Šlo by samozřejmě udělat aut víc, jenže lidé si musí také odpočinout, protože teď se zkrátka pracuje od rána do večera,” říká Nedbal.

Jde o bezpečnost

Přezutí jednoho auta v servisu zvládnou v průměru tak za půl hodiny, i když samozřejmě záleží na typu vozidla nebo případných odhalených závadách či jiném problému. Pokud jsou gumy už na discích, je postup rychlejší - obvykle kolem dvaceti minut.

„Přezout auto se určitě vyplatí. Musíte to chápat, že jde především o bezpečí vaše a vaší rodiny. Letní pneumatiky se v zimě chovají zcela jinak,” uvádí Nedbal.
Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je nejen ve vzorku, ale také v materiálu. Zimní pneumatiky obsahují takzvanou siliku a další příměsi. Jejich úkolem je udržet pneumatiku měkkou i v nižších teplotách a tím zachovat přilnavost.

Dalším trendem poslední doby jsou směrové pneumatiky, kdy je vzorek hrubší a speciálně nařezaný do šípového vzoru. Ten, na rozdíl od klasického rovného rýhování, má lepší samočisticí schopnost. Voda nebo sníh za jízdy lépe odtéká právě díky šípovému tvarování vzorku.

Jsou ale i případy, kdy se automobil nepřezouvá.

„To jsou třeba kamiony, které mají vlastní univerzální pneumatiky. U osobních aut je v poslední době trend, že člověk, který autem jezdí minimálně – třeba jen do pěti tisíc kilometrů za rok – nechává obuté zimní pneumatiky celoročně a vyplatí se mu to. To ale není možné u auta, které jezdí denně,” upozorňuje Petr Nedbal.

Kola jsou jako boty

„K pneumatikám je nutné přistupovat tak, jako k vlastní obuvi. Když je na nule, také nejdete ven v sandálech a tak je třeba přistupovat i k autu. Jakmile teploty klesnou pod osm stupňů, začíná zimní provoz a je čas na zimní přezutí, stejně jako pamatovat na nemrznoucí směsi do ostřikovačů nebo v chladiči. Vše patří k přípravě na zimu, kterou by měl každý motorista začít řešit především včas,” podotýká Petr Nedbal.

Přijde druhá vlna?

„Kdy ten nával skončí, to bychom také rádi věděli. Kapacita servisu je objednaná do osmého listopadu. Pak se uvidí, co bude. Buď se situace zklidní, nebo přijde sníh a s ním druhá vlna řidičů, kteří mají pneumatiky v garáži a čekají, až přejde první vlna zájemců. Každopádně budeme rádi, až to bude za námi. Poslední týdny jsou opravdu náročné - je to jenom z práce do práce, víkendy neexistují a nejen mně, ale i kolegům, se už o pneumatikách dokonce zdají i sny. Zatím to naštěstí nejsou noční můry, ale už z toho je znát, jak nám to leze na mozek,” podotýká se smíchem šéf pneuservisu.

Mezi auty na přezutí se občas objeví i ne zrovna typické modely. „Přezouváme tady i takzvaně lepší vozy, třeba porsche. To je specifická značka. Má vlastní široké a především hodně drahé pneumatiky. Ty nejdražší gumy na osobní automobil, pokud je to speciál třeba s dojížděním tlaku, vyjdou na patnáct až sedmnáct tisíc korun jedna, a to znamená zhruba padesát tisíc korun za jedno přezutí,” prozrazuje Petr Nedbal.