Jízdenku tak nově nebudou potřebovat ani senioři, kteří v Pardubicích nemají trvalé bydliště. Rozhodlo o tom pardubické zastupitelstvo na svém posledním zasedání.

„Lidé nad 70 let, aniž by bylo rozlišeno, zda jsou to občané Pardubic, nebo jsou odjinud, se budou v MHD prokazovat občanským průkazem,“ potvrdil náměstek primátora Petr Kvaš (ODS) s tím, že stejným způsobem cestují senioři například v pražské hromadné dopravě.

Na zámku v Pardubicích probíhá rekonstrukce
I přes opravy zámek vítá návštěvníky

Dopravnímu podniku chyběly peníze

Zastupitelé ke kroku přistoupili v reakci na loňský rok, kdy rada města před volbami schválila jízdné pro seniory zdarma. Dopravní podnik na tarif přešel, ale zastupitelé na to neschválili peníze. Dopravní podnik tak vozil seniory zadarmo, ale od města mu chyběly peníze.

„V loňském roce předložení neproběhlo standardním způsobem. Kolega Petr Klimpl podal na Ministerstvu vnitra přezkum, zda rada města postupovala správně. Čekal jsem na závěry, abych se z toho mohl poučit. Dnes je poslední zastupitelstvo, kdy to můžeme stihnout,“ připomněl náměstek Kvaš.

Některým zastupitelům se nelíbilo, že budou hlasovat o návrhu, který není vyčíslen. V důvodové zprávě nezaznělo, kolik peněz město dopravnímu podniku za zlevněné jízdné zaplatí. „Ve zprávě by měl být kvalifikovaný odhad, schvalovat ji bez finančních důsledků, které jsou v řádu milionů korun, mi přijde absurdní,“ konstatoval Karel Haas (ODS).

Podle ředitele Dopravního podniku města Pardubic a zastupitele Tomáše Pelikána (Sdružení pro Pardubice) se kompenzace za ztrátu bude odvíjet pouze od poklesu zlevněných papírových jízdenek.

„Zastupitelé již schválili v rozpočtu roku 2019 deset milionů korun na pokrytí v minulosti definované dotace na seniorpasy, k té bude připočten rozdíl, který dopočítáme za sníženou tržbu zlevněných jízdenek,“ řekl Pelikán s tím, že rozdíl nejspíš nepřesáhne 10 procent.

Ilustrační foto
Staropramen koupil Pardubický pivovar

Pardubická karta, nebo občanka?

Otázkou bylo, zda se senioři budou v MHD prokazovat občanským průkazem, nebo se využijí Pardubické karty, na nichž by měli starší cestující nahrané seniorpasy jako doposud.

Dopravní komise podle Kvaše vybrala první možnost. „Tento způsob se zdá jako efektivnější. Seniorů bude přibývat a my nechceme zatěžovat občany, aby museli někde shánět elektronické jízdné,“ vysvětlil náměstek.

„Je to nejjednodušší způsob, nechceme lidem vyvolávat zlo, aby chodili a podepisovali kartičky a podobně, občanský průkaz má každý,“ přidal se Václav Snopek (KSČM).

Dotování ostatních

Podle některých zastupitelů by byla lepší varianta s Pardubickými kartami. „Karta nám ukáže, jak jsou služby využívány. Navíc budou nabídnuty primárně občanům Pardubic, abychom nedotovali ostatní,“ nechal se slyšet zastupitel František Brendl (Pardubáci).

Podle Kvaše však mimopardubičtí senioři množství přepravených cestujících příliš nenavýší. „Pardubice nejsou cílovou stanicí seniorů z celého světa, aby nás to zruinovalo,“ uvedl náměstek.

Nový tarif by měl být připravený v září.

Z nadjezdu u pardubické nemocnice v Kyjevské ulici ve čtvrtek upadl další kus betonu.
Z mostu u nemocnice odpadl další kus betonu