Snížit počet těchto událostí má připravovaný zákon ministerstva dopravy, který chce zakázat čerstvě dospělým řízení silných motorek. Řidičské oprávnění na silné kubatury budou moci žadatelé získat až ve čtyřiadvaceti letech. Pokud bude mít žadatel o řidičák na silnou „mašinu“ odježděno dva roky na slabším stroji, může dostat „papíry“ už ve dvaceti.

Podle samotných motorkářů vyšší věková hranice mnoho neřeší. Hlavní problém vidí v autoškolách. „Je úplně jedno, jestli vám je patnáct, pětatřicet nebo šedesát, když si děláte řidičák. Problém je ve výuce. Když já jsem si dělal řidičák na silnou motorku, šlo to velice, velice rychle. Hodně lidí si také nechce připlatit třeba dva a půl tisíce za specializovanou motoškolu, která na okruzích v Mostě nebo Brně důkladně seznámí s možnostmi stroje v bezpečném prostředí,“ mínil David Chmelař, který jezdí na supersportu Kawasaki ZX 10 R.

K účinnosti věkové hranice je skeptický i majitel autoškoly v Pelhřimově Jaroslav Knězů. „Počítá se s tím, že lidé mají ve čtyřiadvaceti větší rozum, ze zkušeností však vím, že věk tak velkou roli nehraje. Velmi rizikoví mohou být i čtyřicátníci,“ řekl Knězů.

Ani policisté si nemyslí, že by vyšší věk při usednutí na motorku situaci výrazně zlepšil. „Daleko smysluplnější by bylo upravit výcvik uchazečů o řidičské oprávnění na silné motocykly směrem ke zvýšení počtu hodin praktického výcviku jízdy. Nyní absolvují při rozšíření řidičáku z A 18 na A 21 pouze deset hodin jízd, což je nedostačující. Zvýšení věku pro získání řidičského oprávnění na silnější motocykly je sice dobrý nápad, ale sám o sobě nic neřeší,“ řekl vedoucí dopravního inspektorátu v Pelhřimově Rostislav Sůva.

(luz)