Nad Českou republikou v pátek skončilo cvičení Sky Avenger, které hostila 21. základna taktického letectva Čáslav. Čeští a američtí stíhači sváděli vzdušné souboje, plánovali a realizovali komplexní mise, doplňovali palivo ve vzduchu a spolupracovali s leteckými návodčími. Piloti strávili za dobu trvání cvičení od 18. do 29. června ve vzduchu 215 hodin při 153 letech.

„Sky Avenger je zářným příkladem hodnotného výcviku prospěšného pro všechny zúčastněné. Všichni cvičící měli možnost zlepšit své dovednosti, vyměnit si poznatky a zkušenosti a to nejen ve vzduchu, ale také na zemi,“ říká velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek a dodává: „Věřím, že spolupráce s Nebraskou a Texaskou národní gardou bude trvat i nadále."

Za Vzdušné síly Armády ČR se do cvičení zapojily letouny JAS-39 Gripen, L-159 ALCA a L-39 Albatros z čáslavské základny, dále vrtulníky Mil Mi-24/35 a Mi-171Š z 22. základny vrtulníkového letectva u Náměště nad Oslavou. Spojené státy americké do České republiky vyslaly celkem sedm strojů F-16 Fighting Falcon a dva tankery KC-135.

A jaké to je na palubě tohoto zvláštního stroje? Přijedete k pumpě, natankujete, zaplatíte, odjíždíte. Ale co když ta benzínka létá? To je trochu jiná káva. Měli jsme možnost takové tankování sledovat přímo z paluby amerického tankeru KC-135. Co přitom vlastně je jinak nám vysvětlila posádka tankeru Národní gardy státu Nebraska.

A tohle je nejtěžší část celého letu. Stíhačka se musí zaparkovat podle "boomera". Ten řídí celé tankování.
Nejrychlejší benzínka? Létající tanker KC 135

„Dohodne se konkrétní čas a místo setkání ve vzdušném prostoru. To může být teoreticky kdekoliv. Obvykle se tak děje ve 22 až 25 000 stopách (cca 6,5 až 7,5 kilometrů) v závislosti na podmínkách. Letouny obvykle letí běžnou cestovní rychlostí, která vyhovuje tankovanému letadlu. Receiver neboli tankovaný letoun zaujme pozici za tankerem a podle pokynů „boomera“ což je operátor tankovacího ramene, zahájí spojení,“ popisuje samotný manévr pilot našeho stroje, kapitán Aaron. Pilotem je dlouho. S tankery KC 135 už létá sedm let, z toho pět pro národní gardu a předtím v pro americké letectvo.

Tankování může být otázka i jedné minuty, ale třeba i půl hodiny v případě velkých letounů. KC 135 dovede napojit od stíhačky přes Boeing 747 amerického prezidenta známý jako Air force one. Ta nejtěžší část přichází ve chvíli, kdy se „zákazník“ dostává na 5 metrů od tankovacího ramene. To je jeden z důvodů, proč se letouny KC 135 účastní cvičení Sky Avenger v Česku – tuhle operaci je třeba stále trénovat.

Vše závisí na operátorovi, který v jednu chvíli instruuje jak pilota tankeru, tak pilota žíznivého letadla.

„Jako operátor pracuji jeden rok. Samotné doplňování není jednoduchá záležitost, protože máme širokou paletu letadel, které vyžadují rozdílný přístup. Třeba tady kolegy z Texasu jsem já osobně ještě netankoval, ale o tom to právě je. Neustálé cvičení a příprava mezi jednotkami. To je i důvod, proč jsme tu. Výcvik a naše partnerství s českými letci. Národní gardy z Texasu a Nebrasky letos slaví výročí 25 let spolupráce. Já jsem v České republice poprvé a bylo to tu absolutně skvělé. Nejen společné mise. Třeba poprvé jsem tady viděl Gripen a byl to opravdu zážitek. Musím říct, že je to velice chytré letadlo,“ říká operátor tankovacího ramene Mathew.

Američtí letci si ale našli čas nejen na práci. „Prošli jsme trochu Prahu hrad a také Kutnou Horu, kde jsme navštívili dva kostely a páni, tohle ve Státech nemáme, tady je to jiný svět a spousta úžasných lidí,“ dodává Mathew.