Přestože lékaři s předstihem varovali, jaká nebezpečí na všechny číhají a jak se mají při vedrech chovat, lidé je neposlouchají. Záchranky tak mají v těchto dnech plné ruce práce.

„Jen za včerejšek jsme měli o zhruba 50 výjezdů více než obvykle. Většinou šlo o kolapsové stavy způsobené dehydratací. Následující dny bude výjezdů více zhledem k tomu, že i teploty budou stoupat,“ sdělila Deníku mluvčí středočeské záchranky Tereza Janečková. Pražská záchranka měla kvůli horku o stovku výjezdů více.

Podobné zkušenosti mají i záchranáři v Jihočeském kraji, kteří odhadli, že měli o třetinu vyšší počet zásahů. „Lidé málo pijí a pak kolabují. A zaměstnali nás i bezdomovci. Ti to zase přehánějí s alkoholem,“ uvedl lékař jihočeské záchranky Aleš Vlček. V Plzni vyjížděli záchranáři jen za dopoledne pětkrát. Jednou zkolaboval 67letý cyklista během výletu a třikrát to byla mozková příhoda.

Vedro neprospívá žádnému lidskému organismu, ani tomu nejzdravějšímu. Nebezpečná je totiž kombinace vysokých teplot a větší fyzické námahy. „Především u lidí trpících vysokým tlakem či dalšími oběhovými nemocemi se v důsledku pocení a nedostatečného příjmu tekutin zahušťuje krev a výsledkem je plicní embolie, mozková příhoda,“ vysvětlil internista Ladislav Ždichynec. V horku navíc klesá objem krve, což nutí srdce pracovat více. Zvláštní pozor by tak měli dávat kardiaci.

„Nemocné srdce se nedokáže silněji stahovat, a objem přečerpané krve se snaží udržet rychlejší činností,“ vysvětlila internistka Hana Kadlecová. Přitom však klesá průtok krve věnčitými tepnami, jež zásobují srdce. To může začít trpět nedostatečným přívodem kyslíku.

Mezi jedenáctou a třetí hodinou odpoledne je nutné se vyhýbat přímému slunci a v každém případě se namazat krémem s ochranným faktorem. Stačí totiž, aby se člověk třikrát během života spálil a riziko onemocnění rakovinou kůže se zvyšuje více než dvojnásobně.

– Pijte dostatek tekutin, denně až tři litry
– Vyhýbejte se přílišné fyzické zátěži
– Mezi 11. a 15. hodinou nechoďte na slunce
– Používejte krém s ochranným faktorem
– Větrejte brzo ráno nebo později večer
– Zatahujte žaluzie či závěsy
– Během dne si oplachujte obličej a krk
– Nepijte alkohol , omezte kávu (dehydruje)