Česká obchodní inspekce si v posledních dvou měsících posvítila na poskytování služeb na zakázku, jako jsou třeba krejčovství, fotoslužby nebo čistírny. Kontrolou neprošla více než polovina obchodníků.

„Výsledky nejsou příliš uspokojivé. Z 29 kontrol v Pardubickém a Královéhradeckém kraji byl zákon o ochraně spotřebitele porušen v 17 případech,“ uvedla mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Inspektoři se zaměřili zejména na písemné potvrzení o přijetí objednávky se všemi náležitostmi a zda obchodníci uvádějí u svých služeb ceny.
„Není-li žádaná služba poskytnuta ihned a zákazníkovi není vystaven a předán řádně vyplněný zakázkový list, nemá v případě sporu o kvalitu, rozsah nebo cenu patřičný důkaz. To značně omezuje možnost spotřebitele domoci se svých nároků a práv,“ vysvětlila Miloslava Fléglová.

Výrobce reklamních předmětů nevystavil při objednávce reklamního potisku propisovacích tužek písemné potvrzení o přijetí objednávky, přestože služba nebyla poskytnuta na počkání. Objednávku si obsluha pouze zaznamenala na pracovní list.

Správní řízení

Za porušení povinnosti tohoto prodejce čeká správní řízení. Stejným způsobem porušilo svou povinnost stanovenou zákonem o ochraně spotřebitele patnáct kontrolovaných obchodníků.

„V dalších dvou případech nebyl zákazník seznámen s cenou služby na zakázku. Jedním z nich byla provozovna čistírny a prádelny. Prodávající nesplnil v době kontroly povinnost informovat spotřebitele o ceně služeb, jako je čištění různých druhů oděvů, textilií, mandlování prádla, čištění peří a podobně. Cenu neuvedl prostřednictvím ceníku ani žádným jiným vhodným způsobem,“ informovala Fléglová.

Tito dva prodejci i všichni ostatní, kteří neprošli květnovou a červnovou kontrolou, budou muset zaplatit sankce ve správním řízení.

Kontroly pokračují

Jelikož inspektoři v Pardubickém kraji odhalili při poskytování služeb na zakázku tolik prohřešků, zůstává i tento typ prodeje v centru jejich pozornosti.

(svp)