"Loňský rozpočet SFDI sice ještě s výstavbou projektu splavnění Labe pod názvem Stupeň Přelouč II v období od srpna 2006 do prosince 2010 počítal, letošní návrh už je ale bez této položky," uvedl Patrik.

Pro dopravu nákladů po vodě se měl podle plánů Ředitelství vodních cest za celkem 2,3 miliardy korun vybudovat kanál u Přelouče, který by obešel nesplavný úsek s kamenitým dnem řeky a jezem v Přelouči. V Pardubicích měl být vybudován veřejný přístav, v úseku od Kolína do Pardubic by také bylo nutné zvýšit podjezdové výšky u několika mostů.

Záměr narazil na odpor ekologů, kteří protestovali proti vedení kanálu přes cennou lokalitu Slavíkových ostrovů s několika desítkami kriticky a silně ohrožených živočišných druhů. Projekt se zastavil v březnu letošního roku neudělením výjimky ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem. Další výjimku, na jejímž základě by mohlo Ředitelství vodních cest zasáhnout do lokalit s chráněnými živočišnými druhy, neudělila v dubnu Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko.

Za pokračování splavnění Labe nadále lobbují Pardubický kraj, magistrát i společnost Přístav Pardubice založená k vybudování koncového bodu vodní cesty. Myšlenku splavnit Labe z Přelouče do Pardubic pro lodě s větším ponorem podpořil nedávno také místopředseda vlády Jiří Čunek (KDU-ČSL).

"Rozpočet se teprve bude schvalovat. Doposud platilo, že peníze byly, ale stavba se nerealizovala, protože neměla správní rozhodnutí. Neznamená to proto, že se stavět nyní nebude. Na vrcholové úrovni vedeme jednání, která nehovoří o tom, že ze stavby by mělo sejít," řekl ČTK první náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.

Kanál kolem Přelouče by teoreticky bylo možné vést jinou trasou než přes Slavíkovy ostrovy. Děti Země ale zpochybňují i výstavbu nového přístavu v Pardubicích. "V průběhu procesu hodnocení jeho vlivů na životní prostředí se zjistily velké střety s přírodou i s překračováním hygienických limitů přístupové komunikace na okolní obyvatele. Navíc Ředitelství vodních cest ČR nebylo schopno podrobně zdůvodnit, proč stavba na úrodných půdách není posuzována ve variantách," uvedl Patrik. Dosud prý rovněž nikdo věrohodně nedoložil, jaké komodity a v jakém množství by se do Pardubic po vodě vozily.