Při nehodě zemřely čtyři ženy, dalších 27 lidí rozvezly sanitky do nemocnic. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) už žádný ze zraněných není v nemocnici. Národní železniční zabezpečovací systém vlak zastavit neumí, pouze pasivně upozorňuje strojvedoucí o aktuálním znaku na návěstidle. Tragické srážce systém zabránit nemohl. „Národní zabezpečení bylo aktivní, strojvedoucí osobního vlaku červenou na návěsti projel i přes upozornění systému," dodal generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

„Ten, kdo udělal chybu, tak o tom ví, kdežto ten druhý musí vyhodnotit, že se děje něco nestandardního z toho, co vidí před sebou. Přece jen byla noc, a poznat, že vlak jede ne vedle vás, ale proti vám, je o dost složitější, než když vás výhybka hodí na jinou kolej a vy to cítíte," řekl ČTK Kučera. Ke stejnému závěru dospěl minulý týden prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic po zhlédnutí záznamu srážky z průmyslové kamery.

Kučera také uvedl, že vlaku RegioJet už ve stanici signalizovala návěst, že další návěstidlo bude v poloze zakazující jízdu. „Strojvedoucí se s touto informací rozjel, zvyšoval rychlost, minul návěstidlo zakazující jeho další jízdu a následně došlo ke srážce," uvedl generálního inspektor Drážní inspekce. Inspekce prověřuje technický stav a bezpečnost vozů RegioJet. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře ani jeden ze strojvůdců nepřekročil povolenou dobu jízdy, oba byli dostatečně odpočatí.

Vše o nehodě čtěte ZDE.

Při tragické nehodě se 5. června kolem 23:00 srazily u zastávky Pardubice - centrum rychlík společnosti RegioJet a nákladní vlak ČD Cargo. Nepřežily čtyři ženy v expresu, dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno. Všichni již byli z nemocnic propuštěni. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

Policie případ prověřuje jako obecné ohrožení a shromažďuje informace. Bude potřebovat mnoho posudků, vyslechla už oba strojvůdce. Podle zjištění Drážní inspekce osobní expres minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak.

Národní zabezpečení vlak zastavit neumí

Národní železniční zabezpečovací systém vlak zastavit neumí, pouze pasivně upozorňuje strojvedoucí o aktuálním znaku na návěstidle. Tragické srážce osobního a nákladního vlaku v Pardubicích po projetí návěsti Stůj zabránit nemohl. Národní zabezpečení bylo aktivní, strojvedoucí osobního vlaku červenou na návěsti projel i přes upozornění systému. Na dnešním setkání zástupců drážních institucí s novináři to řekl ředitel Drážní inspekce Jan Kučera. Výhradní provoz zabezpečovače ETCS na 1260 kilometrech tratí v ČR je naplánovaný na 1. ledna 2025.

Strojvedoucí vlaku RegioJet před nehodou v Pardubicích podle Kučery dostal informaci o návěsti Stůj už před rozjetím ve stanici skrze návěstidlo s opakovanou výstrahou. Návěst byla podle Kučery viditelná už z nástupiště. Strojvedoucí expresu ji i přes výstrahu projel, chybu si podle Kučery ale později uvědomil a ještě před srážkou stihl vlak zastavit.

Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byla vzdálenost od projetého návěstidla k nákladnímu vlaku v okamžiku projetí návěsti Stůj osobním vlakem příliš krátká. Informace o projetí se podle Svobody dostala nejdřív na dispečink Správy železnic.

„Dispečeři využili generální stop, jenže už probíhal náraz a nárazem zdegradovalo zařízení, které tento úkol mělo splnit," uvedl Svoboda. Generální stop je podle Svobody poměrně často využívaným mechanismem, který umí zastavit všechny vlaky v určité vzdálenosti. Je ovládán na dálku dispečery.

„Celý systém bezpečnosti na železnici je postaven na tom, že na červenou se nejezdí," uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Při rychlosti do 100 kilometrů v hodině se strojvedoucí orientují pouze podle návěstí, nad tuto rychlost funguje také národní zabezpečovací systém. Ten je ale pasivní, zastavit vlak nebo regulovat jeho rychlost národní systém na rozdíl od zaváděného evropského automatického zabezpečovače ETCS neumí.

Fotogalerie: Zásah u srážky vlaků v Pardubicích

Drážní inspekce se ve vyšetřování podle Kučery zaměřila také na technický stav vozů, ve spolupráci i s Drážním úřadem. Z vozů instituce odebraly vzorky, které poslaly na expertizu. RegioJet do nehody provozoval 13 rakouských lehátkových vozů BCMZ, po ní je všechny vyřadil z provozu. České dráhy mají těchto spacích vozů devět a po nehodě avizovaly, že jejich stav mimořádně prověří.

Výhradní provoz pod dohledem ETCS je dlouhodobě plánován na 1. ledna příštího roku. V reakci na srážku vlaků v Pardubicích bude stát podle Kupky usilovat o urychlení zavádění ETCS na co nejvíce úseků vybraných tratí, na některých už na podzim. ETCS stát podle Kupky zavádí nejen na úsecích, které jsou pro něj závazné od 1. ledna, ale postupně i na dalších. „Ani po 1. lednu ale nebudeme schopni zajistit na všech tratích provoz ETCS," dodal.

Na zbytku tratí, zejména na regionálních, bude dál fungovat národní zabezpečovací systém. Palubní část ETCS má instalovanou více než 730, tedy zhruba třetina lokomotiv, z toho 570 ho má už zapnutý.