Několik milionů aut starších deseti let a z toho minimálně jeden milion bez katalyzátoru. To je stav českého vozového parku. Alespoň trochu by to mohlo změnit plánované šrotovné, na kterém se stát chystá vydat dvě a půl miliardy korun. První vlna vyplácení by měla odstartovat už prvního září, přispět by na ní mohli i prodejci.

Podle kompromisní dohody mezi opoziční Sociální demokracií a ODS by se na sešrotování starého a koupi nového auta měl vyplácet jednorázový příspěvek 30 tisíc korun. Dostat se má na necelých 84 tisíc žadatelů, kteří musí splnit několik podmínek. Například šrotované auto musí být starší deseti let, nebo že poslední majitel jej musí vlastnit minimálně dva roky.

Bude prémie vyšší?

„Mělo by to povzbudit poptávku a zvýšit zájem o nová auta. O kolik, to je v tuto chvíli těžké odhadnout,“ nechal se slyšet Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
Hlavní efekt podle něho ale nebude v povzbuzení ekonomiky, ale hlavně v omlazení vozového parku Čechů. Podle statistik totiž v Česku jezdí po silnicích minimálně dva a půl milionu aut, na která se příspěvek může vztahovat, a necelá polovina z tohoto počtu není vybavena ani katalyzátory.

Nejdřív by se první vlna českého šrotovného měla rozjet na podzim, zdroje z ČSSD dokonce hovoří o 1. září. Již teď se ale objevují hlasy, podle nichž je zmíněných 30 tisíc příliš málo.
„Štve mě to, protože Němci mají větší platy. A tak nechápu, proč my Češi s malým platem dostaneme tak málo,“ uvedla například Jana v internetové diskuzi Deníku.

Podle Milana Urbana, místopředsedy ČSSD, ale nemá jít o konečnou částku. „Jedná se jen o státem garantovanou část,“ vysvětluje. Uvažuje se totiž také o variantě, kdy další díl příspěvku vyplácí prodejce, třeba v podobě slevy.
„Návrh v současné době zpracovává ministerstvo průmyslu a obchodu, jeho konkrétní znění bude hotové sedmnáctého dubna,“ upřesnil Milan Urban s tím, že teprve poté bude známo více podrobností.
Podle někdejšího vicepremiéra pro ekonomiku a současného člena Národní ekonomické rady vlády Martina Jahna by asi 40 až 50 procent z celkové částky na šrotovné mělo zůstat v Česku.
„Navíc v automobilech, které se k nám dováží, je značná část komponentů pocházející z České republiky,“ uvedl. Šrotovné podle něho bude mít pozitivní vliv i na zaměstnanost. „Zabrání se zvyšování počtu nezaměstnaných, což je během ekonomické recese zásadní.“

Nejisté autobazary

Otázkou ovšem je, co šrotovné udělá s autobazary, které již nyní mají s prodejem ojetin problémy. Kvůli prémii v Německu prakticky z tamního trhu vymizela levná ojetá auta, která se dovážela do Česka. A podobně na tom budou i ti, kteří se rozhodnou prodat dražší vůz. Mnoho zájemců si totiž rozmyslí, zda kupovat ojetinu nebo nové auto a nechat si proplatit šrotovné.

Šrotovné se již osvědčilo u našich sousedů. V Německu každému, kdo sešrotuje svůj nejméně devět let starý vůz, přispívá stát na nákup nového automobilu 2500 eury. Slovensko už spustilo druhou vlnu. V první poskytovalo pobídku ve výši 1500 eur. Jednalo se o dotaci ze státní pokladny. Podmínkou bylo sešrotování vozu staršího deseti let a prodejce musel přispět pěti sty eury. Ve druhé vlně se už podmínky šrotovného změnily. Státní příspěvek se snížil na tisíc eur s tím, že druhou tisícovku doplatí prodejce.