Dvojnásobný čas v autě teď tráví obyvatelé Mělic, kteří míří za prací, do školy či za rodinou na druhý břeh řeky Labe. Do sousední obce Valy to nemají ani půl kilometru, ale kvůli stavebním pracím na novém mostě motoristé neprojedou. Musí devítikilometrovou objížďkou přes Přelouč. Práce potrvají do června příštího roku.

„Dcera chodí do školy do Třebosic. Místo 25 kilometrů tam a zpátky je to denně 50,“ říká Radislav Kovář z Mělic. Podobně jsou na tom i Měličtí, kteří jezdí za prací do Choltic či do Heřmanova Městce, složitá je vzhledem k dalším dopravním omezením i cesta do Pardubic. Někteří řidiči parkují svá auta ve Valech a přes staveniště chodí pěšky.

Současné obtíže však prý nejsou nic proti tomu, co by mohlo nastat po dokončení nového mostu, který na rozdíl od toho původního umožní obousměrný provoz a unese i nákladní auta. Měličtí mají strach, že až bude nové dílo dokončeno, poslouží jako náhrada za most v Přelouči, který je v havarijním stavu, a veškerá doprava pojede přes Mělice.

„Od fasády domu k protějšímu plotu je to 8 metrů,“ ukazuje na úzké místo muž, který žije v domě „nalepeném“ na silnici. A takových domů je v Mělicích mnoho. „Nejsou tady ani chodníky. Když bude provoz jako dnes, chodníky mi nechybí, ale co bude, když tady pojede jedno auto za druhým,“ ptá se.

Ilustrační foto.
Lékaři v Pardubicích umí zprůchodnit tepny „frézou“

Už vůbec si místní neumí představit, že by přes Mělice jezdila i auta naložená štěrkopískem z nového těžiště, o jehož otevření v okolí Lohenicko-mělických písníků usiluje společnost České štěrkopísky. „Stály by tu fronty náklaďáků, protože na křižovatce ve Valech jsou rozhledové vzdálenosti tak akorát, aby odbočil osobák. Náklaďák s přívěsem nebude mít dost času,“ domnívá se Radislav Kovář.

Když se Mělickým nepodařilo prosadit stavbu mostu s omezenou nosností do 3,5 tuny, zaměřili se na železniční viadukt, který je ve Valech. „Založili jsme Spolek proti prohloubení viaduktu,“ potvrzuje předseda mělického osadního výborů Aleš Kouba. Viadukt by mohl zabránit vjezdu vozidel vyšších než 3,2 metru.

Obyvatelé Valů se podle starosty obce Dušana Doležala zatím vyrovnávají se stavbou bez větší potíží. Přerušeny nebyly ani tradiční nedělní trhy na břehu Labe.

Valy a Mělice zatím stále spojuje starý most. Jeho demolice se posunula o několik týdnů kvůli neplánovaným přeložkám sítí. Podle vyjádření investora stavby Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) nebude mít toto zpoždění vliv na konečný termín dokončení mostu v červnu 2020. Pracuje se také na provizorní lávce pro pěší. „V polovině srpna bude spuštěna do provozu,“ dodává Václav Straka z ŘVC.

Návrh možné podoby letního stadionu.
Na stadion chce město dotace