„Momentálně se připravují přeložky inženýrských sítí na straně obce Valy,“ informoval tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. „Uzavření starého mostu očekáváme v červnu. Přesné datum ještě není známo,“ dodal Bukovský.

Pěší a cyklisté se přes Labe dostanou i během stavby, která má trvat do června 2020. Říční přívoz, o kterém se ještě před rokem hovořilo téměř s jistotou, však lidem sloužit nebude. „Bylo rozhodnuto, že výhodnější bude postavit provizorní lávku,“ oznámil starosta obce Valy Dušan Doležal.

O stavbě nového mostu, který nahradí stávající úzkou kovovou konstrukci s dřevěnou podlahou, se hovoří již více než deset let. Mezi Valy a osadou Mělice je nyní možný provoz jen osobních aut a ještě s obtížemi. Zejména v létě, kdy lidé míří k nedalekým písníkům za koupáním, je v této části Přeloučska hustý provoz. Most je navíc součástí projektu splavnění Labe do Pardubic. Až nové přemostění zajistí plný plavební profil, tedy sedm metrů. Stavbu mostu zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury prostřednictvím Ředitelství vodních cest a Pardubický kraj.

Stavba však čelila mnoha problémům, včetně silných protestů obyvatel Mělic, kteří sepsali petici. Požadovali, aby měl nový most sníženou nosnost. Bojí se, že vesnici po jeho dokončení zaplaví kamiony a autobusy. Neuspěli.

„Teď se zaměříme na to, aby nedošlo k prohloubení železničního viaduktu, který stojí před mostem,“ uvedl předseda osadního výboru Mělice Aleš Kouba. „Letos se má u nás budovat nová kanalizace, v příštím roce máme přislíbené nové chodníky a veřejné osvětlení. Nenecháme si to všechno rozjezdit těžkou dopravou,“ dodal Kouba. Pardubický kraj se nikdy netajil tím, že nový most ve Valech má vytvořit podmínky pro rekonstrukci mostů v Přelouči a v Řečanech nad Labem, které jsou v havarijním stavu.

Zároveň však Pardubický kraj obyvatelům Mělic přislíbil, že dopravní situaci pohlídá a nákladní dopravu případně omezí.

Posledním problémem, se kterým se most ve Valech potýkal a kvůli kterému se zahájení stavby zpozdilo téměř o jeden rok, byly peníze. Vloni muselo být zrušeno výběrové řízení, protože zúčastněné firmy přesáhly limitní cenu o 30 milionů korun. Pardubický kraj proto zvýšil svůj příspěvek z 47 na 58,6 milionu korun. Cena z původně očekávaných 223 milionů vzrostla na 258 milionů. Za tuto cenu slíbila most postavit Společnost Valy – Mělice, SMP – Metrostav.