Šest. Přesně tolik stížností na hluk z provozu pardubického letiště k dnešnímu dni eviduje pardubický magistrát. „S ohledem na toto číslo je vidět, že jde o naprosto nicotný problém,“ konstatoval včera Martin Bílek, náměstek pardubické primátorky.

Na pardubickém vojenském letišti se včera uskutečnila informativní schůzka vedení města, zástupců pardubického letiště, čáslavské vojenské základny a Centra leteckého výcviku.

„Schůzka byla takříkajíc o podání informací a zasvěcení vedení města do pravidel letištního provozu. Jedním z bodů ale samozřejmě byly i stížnosti na probíhající vojenský výcvik,“ konstatovala primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Podle vedení města armáda své dané letové závazky a hodiny nepřekračuje. Výjimku tvoří jen hotovostní lety, které musí kdykoliv uskutečnit podle požadavků NATO v Německu. Druhou výjimku pak tvoří nácviky pilotáže ukázky na leteckých dnech, kdy si piloti musejí nazkoušet některé neobvyklé manévry.

Letové trasy

„Dohodli jsme se s vojáky na ještě větší informovanosti a třeba právě nácvikové lety budeme prostřednictvím stránek města oznamovat předem, aby měla veřejnost k dispozici maximum informací,“ řekla k tomu primátorka.

Další novinkou, na které se město a armáda dohodly, je také zveřejnění letových okruhů kolem letiště.
Každý typ letounu má pro standardní výcvik vyhrazen určitý letový koridor, kde se smí s letounem pohybovat.

„Tyto údaje byly vždy veřejné a armáda je nikdy netajila. Starostové obcí kolem letiště se ale o tyto informace příliš nezajímali. Z toho pak vychází i případ jednoho stěžovatele, který v obci zakoupil pozemek, postavil na něm dům a následně protestoval proti provozu letadel. Až pak sám zjistil, že dům postavil přímo pod přistávacím koridorem, takže mu nad domem přelétávají skoro všechna letadla rolující na přistání. Právě tyto případy, kdy místní samospráva povolila výstavbu domů a neupozornila na existenci letových koridorů, jsou jedním ze zdrojů problémů. Letiště je zde historicky dané, s letadly je tedy nutno počítat,“ uvedla dále primátorka Fraňková.

Mise čáslavských gripenů na pardubickém letišti by měla skončit v září – tedy zároveň s dokončením generální opravy dráhy na čáslavském letišti. Gripeny a letouny L–159 se do Pardubic stěhovaly v minulých letech o prázdninách kvůli opravám v roce 2006 a 2010.

Letový výcvik v Pardubicích podle zástupců armády probíhá v minimální možné míře. „Létáme většinou od devíti do patnácti hodin. V pátek jen do čtrnácti. Výjimku tvoří jen ony nepravidelné lety. Na konci srpna ale budeme dva týdny létat také v noci. Je to kvůli splnění norem pro vojenské piloty, kteří musí pro zachování bojeschopnosti odlétat určité počty hodin také v noci,“ upozornil Petr Tománek, velitel 21. křídla čáslavské základny.