Černý stín se nejslavnějšímu tuzemskému překážkovému dostihu nevyhnul ani letos. Ryzák Stuke nepřežil pád na Taxisově příkopu, navíc tam svým nešťastným manévrem způsobil hromadnou kolizi. Proslulá překážka sice byla v předchozích letech upravena, aby na ní nedocházelo k takovým masakrům jako v minulosti, ale pořád jde o výzvu.

„Na internetu se píšou nesmyly. Všichni řeší Taxis, ten se ale v současné době dá skočit i v pomalejším tempu. K Velké patří a bez něj by Velká nebyla Velkou,“ řekl Deníku zkušený žokej Marek Stromský, který v neděli dojel se Starem na třetím místě.

Přečtěte si také: 

Nejpřetřásanější moment letošní Velké Pardubické, osudný skok přes Taxisův příkop
Zastavte jatka! Řeč je o Taxisově příkopu, který má další oběť. Ale i zastánce

V dostihovém prostředí se v souvislosti s aktuálním tragickým případem mluví hlavně o tom, zda se měl Stuke mimořádně náročného závodu vůbec účastnit. Ať už na start koně, který zatím neměl s tak velkou výzvou moc zkušeností, tlačil kdokoli (v zákulisí se tomhle směru hovoří hlavně o majiteli), zřejmě se dalo neštěstí předejít.

„De facto začal letos, myslím si, že rozhodovala nezkušenost. Šel dva menší krosy v Pardubicích, kde se umístil, tak ho dali do větších. Dvakrát upadl. Na poslední chvíli splnil kvalifikaci, naskočil do Velké Pardubické, ale zkušenosti na to ještě nejspíš neměl,“ myslí si Radim Petřík, bývalý jezdec a majitel vítězného Sacamira.

Jaroslav Myška byl po Velké pardubické naštvaný, když se k němu dostaly názory lidí ze sociálních sítích.
Žokej Myška k hysterii po Velké: Lidský život je až na druhém místě?

Podobně to viděl také polský trenér Grzegorz Wroblewski, který kdysi připravoval klisnu Orphee Des Blins, trojnásobnou vítězku Velké pardubické. „Stuka neznám. Co však vím, tak pády v Pardubicích v minulosti měl. Dokázal vyhrát, ale na jiných profilech. Z tak těžkého dostihu nemá zkušenosti, nechápu, proč šel na Taxis jako první,“ zdůraznil.

Vítězem 133. Velké pardubické se stal Sacamiro v sedle s Janem Faltejskem
Při Velké pardubické vyhasl život. Stuke zaplatil za chybu tím nejcennějším

„Nevidím do hlavy žokeje, který ho jel. Nechápu, proč se tlačil dopředu, nevím, zda měl takový úkol od trenéra,“ přemítal Wroblewski. „Má Orphee mohla chodit první, ale ta byla strojem na skákání. Taxis je specifický. Podle mě se Stuke lekl obtížnosti skoku, jenomže byl ve velké rychlosti, nezastavil se, vybočil, a proto to dopadlo, jak to dopadlo,“ doplnil zkušený trenér a dodal: „Tyhle skoky musí jít jako první lídři.“

Velká pardubická je specifická v tom, že ji každý rok sledují i tisíce diváků, kteří jinak dostihům prakticky neholdují. Pro tento tradiční sport jde o obří reklamu, to však platí i v negativním smyslu. Z každého neštěstí je okamžitě obří skandál.