Pomalu se blíží konec prázdnin a tím pádem pochopitelně i začátek školy a s ním spojené starosti se sháněním školních pomůcek. Kromě tradičních věcí, jako jsou sešity, knížky, skripta či učebnice se však na školní trh tlačí také vymoženosti v podobě různých tabletů, iPodů, iPhonů, mobilů či notebooků. Tato elektronika pak mnohdy zasahuje i do školního života malých žáčků.

Stará dobrá výuka

Jejich rodiče s tím však moc nadšeni nejsou. „Já nejsem moc nakloněna těmto vymoženostem moderní doby, tedy v souvislosti s výukou na základní škole. Sama mám doma školáka, a tak vím, co učení obnáší. Je potřeba, aby si děti všechno takzvaně osahaly. To znamená, aby si to samy napsaly a poté i samy přečetly a pak se z toho učily. Navíc si psaním procvičují i motoriku. Když si to nacvakají na tablet nebo iPod, tak je to takové cizí. Už o tom nemusí tolik přemýšlet. Já pevně doufám, že na základních školách se zatím bude vyučovat podle starých zavedených pořádků – sešity, knihy, učebnice…," řekla Deníku pedagogická pracovnice a matka žáka základní školy Pavla Hlavičková.

Podle ní by elektronika potřebná k učení měla pro děti smysl až od střední školy. „Děti je potřeba naučit, aby zvládly napsat pohledy, dopisy a ne, aby to jen naťukaly do notebooku nebo do mobilu. První roky školy by měly ještě hodně dlouho zůstat tak, jak je známe z našeho mládí my," dodala Pavla Hlavičková, která se věnuje dětem v Mateřské školce Srch.

Stejný názor má i David Zelený z Pardubic. Také on je otcem budoucí školačky.  „Rozhodně jsem zastáncem tradiční výuky, to znamená knihy, učebnice a sešity. Nejsme roboti, abychom se učili jen elektronicky a pak neuměli napsat ani čárku rukou. Určitě je nutné občas využít těchto moderních výukových metod, jelikož to v současné době stejně ani jinak nejde, ale opravdu jen občas," řekl Deníku David Zelený a dodal, že přestože je pro rodiče výuka dětí na této moderní technice pohodlnější, není ještě tak hrozně, aby se tyto staleté zvyky již nyní musely měnit.

Názor psychologa

Téměř totožné názory na věc sdílí i odborníci z řad dětských psychologů. „Je jasné, že civilizaci zastavit nejde. Pokrok jde neustále kupředu a přináší stále větší vymoženosti, které jsou vhodné i pro výuku. Je ale potřeba mít všeho s mírou. Pro malé děti není dobře, aby si ihned začaly osahávat tablety a třeba iPody. Pro ně je v první řadě potřeba osvojit si klasické mentální funkce. To znamená, napsat si to a pak si to po sobě i číst," myslí si odborníci z pedagogicko-psychologické poradny. „Děti mají navíc tendenci si hrát, což jim tato multimédia umožňují. Takže by je nějaká výuka na této elektronice spíše ihned lákala k tomu, aby si přepnuly na hry," myslí si psychologové.