Důvodem letitého sporu je, že plavební kanál by podle ekologistů zničil biotopy s více než 70 zvláště chráněnými druhy organismů a stovky vzácných druhů bezobratlých živočichů.

„Stát by měl investovat peníze do železnice a do obchvatů spíš než do vodních dopravních staveb, které jsou pro přírodu škodlivé. Příkladem je i snaha postavit kanál Dunaj-Odra-Labe," řekl Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

Děti Země společně s Přáteli Slavíkových ostrovů podali odvolání proti územnímu rozhodnutí, které vydal stavební úřad v Přelouči. Rozhodovat má krajský úřad v Pardubicích. Hnutí v odvolání upozornilo na možnou podjatost krajského úřadu, proto navrhlo, aby jej řešili úředníci v jiném hejtmanství. Navíc povolení vlivu na životní prostředí EIA je podle nich už zastaralé.

„Zaráží mě, že ekologové čekají vždycky na poslední dny, kdy se dá odvolání podat. Stavební úřad je výkon státní správy a já osobně nemohu vstupovat do jeho činnosti. Odvolání klidně může řešit jiný krajský úřad, bylo to i v případě Karlova mostu," řekl hejtman Martin Netolický.

Plavební kanál za 3,1 miliardy korun má Ředitelství vodních cest (ŘVC) v plánu stavět v letech 2015 až 2018. Děti Země tvrdí, že za přípravu projektu se již utratilo 700 milionů korun. Kvůli stavbě už ekologické hnutí vedlo mnoho soudních sporů, v nichž ŘVC opakovaně prohrálo. Pardubický kraj stavbu podporuje.

„Dílo odlehčí dalším druhů dopravy. Podíváme-li se do Evropy, lze citlivým způsobem postavit i dopravní stavbu, která životnímu prostředí pomůže," řekl Netolický.
Stavba tříkilometrového kanálu by zasáhla Slavíkovy ostrovy, kde žijí mimo jiné evropsky chránění modrásci očkovaní a bahenní.