Pardubická výletní loď Arnošt se připravuje na rekonstrukci. Parník v pondělí podstoupil náklonové zkoušky, aby technici mohli zajistit jeho stabilitu.
„Zkoušku je nutné udělat, aby se prokázalo, že se loď nepřevrátí, když se velký počet lidí seskupí na jedné straně. V případě požárů se například lidé nahrnou k jednomu boku, i tehdy musí být loď stabilní,“ uvedl projektant Jiří Balcar, který zkoušku prováděl.

K parníku Arnošt, který brázdí Labe v okolí Pardubic, mají technici k dispozici jen minimum podkladů. Spousta věcí se navíc dodatečně měnila. Původně byla horní paluba projektovaná na zatížení plastovými židlemi na 80 kilogramů, měnila se i váha vnitřního vybavení. Proto bylo potřeba zkoušky znovu udělat.

Z vody na konci září

„Na podzim se loď vytáhne z vody a čeká ji rekonstrukce. Parník Arnošt dostane dva nové motory a vrtuli. Získá kormidlo, které nyní nemá. Navíc se k němu ze spodu nastálo přivaří plováky, jako katamarán,“ informoval Balcar.

Skoro každý, kdo Arnošta při plavbě pozoroval, nepřehlédl, že se přídí více boří do vody. Vyřešit komický problém by mělo přemístění třítunové nádrže na vodu z přídě do zadní části lodě.

Parník v novém kabátě měl vody Labe brázdit už v dubnu. S jeho opravou se začne ale až na konci září. Přes zimu, od prosince do února, Arnošt v provozu nebude. Z vody se vytáhne na základně Povodí Labe.

„Předběžně jsem odhadl náklady na opravu ve výši dva a půl milionu korun. Tuto částku zastupitelstvo schválilo,“ sdělil Balcar. Tehdy ale ještě nebyly známy všechny údaje o skutečném stavu lodi. Je tedy pravděpodobné, že množství potřebných peněz se zvýší. Jen dva motory budou dohromady stát přibližně milion korun.

Výletní loď vlastní společnost Pardubická plavební. Město má v jejím tříčlenném představenstvu dva zástupce. To byla podmínka pro to, aby pardubická radnice s modernizací začala.

Čeká se na koncesi

Provozovat Arnošta bude Dopravní podnik města Pardubic, jehož zřizovatelem je město. O dva a půl milionu se zvýšilo jeho základní jmění. Loď si pronajme.

Na provozování lodi pro komerční využití je potřeba mít koncesi. Tu dopravní podnik podle jeho ředitele Tomáše Pelikána získá v nejbližších dnech. O koncesi na nepravidelnou lodní dopravu požádali živnostenský úřad minulý týden. Vyjádřit se ještě musí ministerstvo dopravy jako správce lodních cest.

Pavla Svítková