Letošní Aviatická pouť, která se o víkendu konala na pardubickém letišti, měla podle svých organizátorů dva pilíře. Jedním byla oslava devadesáti let, které právě letos uplynuly od založení československého vojenského letectva, a druhým pak pokračování tradice v podobě mezinárodního sletu letadel české značky Aero v zemi jejich původu. A že se bylo opět na co dívat!

Přehlídka Gripenů

Program na pardubickém nebi začal v sobotu i v neděli ve třináct hodin a vždy se o úvod postaraly vzdušné síly Armády České republiky. Tisíce návštěvníků tak měly možnost spatřit jediné letošní akrobatické vystoupení chlouby českého vojenského letectva – stíhaček Jas–39 Gripen. Tato letadla už totiž letos na žádném jiném leteckém dnu svoji akrobacii předvádět nebudou. I druhé vystoupení armádních strojů bylo akrobatické. Jen gripeny nahradila nad pardubickým letištěm stíhačka L – 159 Alca.

Ačkoliv rozsáhlý program ve vzduchu, který zahrnoval mimo jiné také simulovaný souboj z první světové války či unikátní hromadný seskok šedesáti parašutistů, by bohatě stačil sám o sobě, připravili organizátoři neméně pestrý program pozemní. Jeho součástí byla samozřejmě letadla, která si tak návštěvníci vychutnali nejen ve vzduchu, ale také na zemi. Spojitost s programem na nebi měla i expozice letecké archeologie. Spojení s vojenskými letadly měla i přehlídka techniky či sjezd sběratelů vojenských automobilů. Historická letadla pak vhodně doplnila také dobová vozidla.

Organizátoři Aviatické pouti nezapomněli ani na nejmenší diváky, kteří v té době oslavili svůj svátek. Na děti zde čekala spousta soutěží. Vše navíc doprovodil kulturní program včetně výstavních a prodejních trhů.

I přes strašlivé vedro, které na rozpálené ranveji pardubického letiště po oba dny panovalo, návštěvníci rozhodně neusínali a neustále měli co obdivovat. Jednou z ozdob víkendu byla i legendární americká stíhačka z období druhé světové války North American P–51 Mustang. O oblibě tohoto stroje, který na straně spojenců pomáhal vyhrát válku, svědčí fakt, že po nastolení míru létal ve více než padesáti zemích a v některých armádách sloužil ještě na počátku osmdesátých let minulého století. „O příletu této stíhačky jsme jednali do poslední chvíle,“ uvedl člen Sdružení Aviatické pouti Josef Hadinec.
Na své si přišli i vyznavači vozidel značky Jeep, kterých bylo k vidění několik desítek. A to nejen těch historických s bílou hvězdou, ale i těch současných.