Nejznámější česká bojovnice za svůj majetek, farmářka Ludmila Havránková z Plačic u Hradce, bude nejspíš vyvlastněna. Vláda totiž chce zrušit loňskou velkorysou a bezprecedentní dohodu Topolánkova kabinetu o směně jejích 10 hektarů pozemků pod budoucí dálnicí za 253 jiných.

Prezidium Pozemkového fondu, který směnu připravoval, se totiž proti obchodu postavilo. A ve shodě s novým vedením ministerstev dopravy a zemědělství chce záležitost vrátit resortu dopravy, kam patří. Vláda se zalekla precedentu pro příští spory s majiteli pozemků při liniových stavbách a chce Havránkové nabídnout nikoliv pozemky, ale adekvátní finanční plnění podle vyhláškového ocenění. To vloni činilo pro jejích 10 hektarů zhruba 45 milionů korun.

„Pokusíme se ještě jednou s farmářkou dohodnout, aktualizovat ocenění jejích polí a vykoupit je. Pokud na to nepřistoupí, bude vyvlastněna,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ovšem Havránková, jak včera potvrdila hradeckému hejtmanovi Lubomíru Francovi, s finančním vyrovnáním nejspíš opět nebude souhlasit. „Zopakovala, že nechce peníze, ale půdu,“ řekl Franc. Sporné pozemky jsou přitom v katastru nemovitostí už zaneseny jako stavební, takže podle některých odhadů mají hodnotu vyšší než vloni slíbených 253 hektarů zemědělské půdy.

Ministerstvo však už finišuje s přípravou novely vyvlastňovacího zákona, který by měl proces urychlit. Ze zákona chce odstranit větu o „automatickém odkladném účinku“ v případě soudního napadení vyvlastnění. Spory by se tak začaly řešit jako v Německu, kde soudní tahanice s majiteli probíhají bez zastavení stavebních prací.

„Předloha je skoro hotová. Rádi bychom ji stihli předložit sněmovně tak, aby ji schválila ještě před říjnovými volbami,“ dodal Hanzelka.
I kdyby se to ovšem podařilo a na začátku roku by tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zažádalo o stavební povolení, dřív než na konci roku 2011 zbývající tři kilometry D11 stejně nebudou.
„Nejdřív musí být proveden záchranný archeologický průzkum, a máme signály, že by tam mohla být velká naleziště,“ podotkla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ještě před měsícem se mluvilo o tom, že po D11 z Prahy až do Hradce na křižovatku Bláhovka na západním okraji města se řidiči dostanou na konci roku 2010. Nyní dálnice končí nedostavěná v polích tři kilometry před Hradcem.

V té době, v roce 2012, by už ale měl být otevřen dálniční čtyřpruh z Hradce do Pardubic, který společně se spojkou R35 z Opatovic k D11 dopravní zátěž na čas převezme. Trpět tím budou zejména Hradečáci: tranzit z Prahy na sever se bude valit přes hlavní městský okruh.
Policisté doufají, že šoféři dají přednost cestě po staré pražské státovce, na kterou by sjeli u Dobřenic nebo v Novém Městě, kde z dálnice odbočují nyní.