A počty nehod, zraněných i mrtvých rostou. Roste zároveň i nespokojenost řidičů. Bude se bodový systém měnit nebo dojde k jeho potupnému zrušení?

"O třetinu víc mrtvých na silnicích je jasným důkazem, že nová pravidla změnu nepřinesla, téměř snad dokonce naopak,“ konstatuje někdejší ředitel středočeské dopravní policie a dnes dopravní expert Stanislav Huml. Podle jeho slov jsou radikální úvahy o zrušení bodového systému předčasné a ukvapené. Předpis se prý dá kultivovat tak, aby dostal smysl a začal účinkovat.

Drobné úpravy

V samotné policii sílí představa, že už jen drobná úprava by dokázala nahlížení veřejnosti na bodový systém zásadně změnit. Zrušení „vyvinění“ se s odkazem na „osobu blízkou“ při projednávání přestupku, braní k zodpovědnosti za přestupek majitele vozidla a zároveň zrušení bodového postihování u drobnějších rychlostních či parkovacích přestupků.

„Zrušit možnost vymlouvání se na osobu blízkou znovu přivede lidi k respektu před zákonem a sankce a policie si opět na tomto poli zjedná respekt, který v tuto chvíli nemá prakticky žádný,“ souhlasí s tímto směrem změn Stanislav Huml.

Ministerstvo vnitra si už „samo na sebe“ nechalo vypravovat první analýzy účinnosti bodového systému a došlo k prakticky stejnému závěru jako veřejnost. Bodový systém nepřinesl kýžený účinek.

Za rok nových pravidel má na svém kontě alespoň jeden trestný bod téměř půl milionu českých řidičů. Podle statistiky byli nejčastěji postiženi řidiči mezi 20 až 43 roky.

Analýza navíc odhaluje, že o řidičský průkaz díky bodové nadílce přicházeli například šoféři ve věku 20 až 24 let dvakrát častěji než řidiči kolem 35 let. Paradoxně negativní dopad mělo podle všeho zpravomocnění obecních strážníků měřit rychlost a pokutovat na místě i dodatečně.

„Ty radary městských policií generují úžasné kvantum přestupků a často se stane, že tyto nejsou dostatečně rychle vyřizovány. A tam, kde nenásleduje ihned nebo krátce po přestupku postih, vytrácí se účinnost takového systému,“ hodnotí současný stav dopravní expert Huml.

Naráží tak evidentně mimo jiné i na stav, kdy díky pomalosti úřadů pověřených vyřizováním přestupků mnozí řidiči vůbec ani neví, že jim trestné body byly přiděleny.

Co bude dál?

V části vládní politické reprezentace údajně bují názor, že by se bodový systém měl úplně zrušit. Umírněná část oponuje, že by to bylo extrémní řešení extrémní situace.

A vzhledem k rozložení politických sil není ani možné odhadnout ani budoucnost samotného bodového systému. Novela, která byla před nedávnem předložena prezidentu k podpisu, řešila nesmyslná ustanovení ohledně cyklistů, ne motoristů.