Město trvalo na žulové dlažbě, podle odborníků nevydrží.

Práce, které ve výběrovém řízení vysoutěžila společnost Timra nabízející cenu ve výši 5 861 369 korun bez DPH, tak skončí o tři týdny dříve. Oprava začala na konci března a měla skončit 9. července. Stavební firmě ale nahrálo dobré počasí i zrychlení některých stavebních prací. Aktuálně už v místě neprobíhají žádné práce, ale pouze technologická přestávka. Laicky řečeno beton potřebuje uzrát, než na něj silničáři pustí dopravu.

Pardubicku třídu Míru čeká další rekonstrukce. Její část bude uzavřená několik měsíců.
Další oprava třídy Míru. Město trvá na žulové dlažbě, podle odborníků nevydrží

„Kolaudace třídy Míru by měla proběhnout 16. června,“ potvrdil náměstek primátora města Jan Hrabal s tím, že následně budou úsek čekat dokončovací práce. Opravený úsek, za který město zaplatí zhruba 7 milionů korun, se tak otevře 1. července.

„Důvodem proč se dílo daří realizovat dříve je i to, že stavební firma některé procesy zrychlila a optimalizovala tak, že ten průběh prací byl rychlejší,“ přiblížil Hrabal. „Velkoformátovou žulovou dlažbu dělníci předláždili jinou technologií, než u předešlých oprav. „Dlaždice byly uloženy do maltového lože, tím snese vyšší zátěž," doplnil.

Stávající dlažbu museli stavbaři rozebrat a uložit v blízkosti stavby, vybourané dlažební prvky pak očistili, aby se zajistila přilnavost lože a spárovací směsi k dlažbě. Následně dělníci dlaždice znovu usadili. Na úsek mezi křižovatkami s Masarykovým náměstím a ulicí Sladkovského se běžný provoz vrátí začátek prázdnin.

S novým rokem přišly do Pardubic, na některá místa, i nové dopravní značky
Pozor na nová pravidla. Na třídě Míru platí zákaz zastavení, na Kyjevské 40 km/h

Hlavním problémem byly nebezpečně se hýbající dlaždice, které ohrožovaly hlavně cyklisty. Mohl za to nevhodný materiál, problém je v rozměru a tloušťce dlaždic, i městská hromadná doprava. Proto se město po sedmi letech, pustilo do dalších oprav.

Přestože v sousední ulici už rozbitou dlažbu nahradil beton, na třídě Míru zůstanou žulové dlaždice.

Bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš už ale v minulosti přiznal, že zvolená technologie se nepovedla. „Použitá dlažba byla pro tuto zátěž nevhodná,“ řekl před časem Kvaš.

Sladkovského ulicí projedete od listopadu po zcela novém povrchu. Popraskanou žulovou dlažbu nahradil cementobetonový povrch, který kromě dlouhé životnosti zaručuje i nižší náklady na údržbu a nižší hlučnost při průjezdu vozidel
Sladkovského ulice bude hotová o měsíc dříve. Dlažbu nahradil speciální beton

Souhlasí i pardubický architekt Milan Košař, který připomíná, že záleží především na budoucí zátěži a intenzitě provozu. „Tloušťka použitých dlaždic je výrazně menší než jejich půdorysný rozměr, což zvyšuje riziko jejich vytlačování při vyšší zátěži, případně destrukci,“ řekl Košař. Předlažba podle něho může v budoucnu znovu způsobit problémy. „Maltové lože to samo o sobě nezachrání, pokud bude zatížení provozem intenzivní, včetně například trolejbusů,“ dodal Košař.

Odolnější beton

V sousední Sladkovského ulici řidiči už půl roku jezdí po betonu. Ani tam velkoformátová dlažba uložená do štěrkového lože nevydržela zatížení, dlaždice se začaly lámat a byly tak nebezpečné.

Třída Míru v Pardubicích
Třídu Míru čeká oprava, dlažbu nahradí beton. Po necelých sedmi letech

V tomto místě radnice nechala popraskanou žulovou dlažbu nahradit cementobetonovým povrchem, který má podle odborníků delší životnost s minimálními náklady na údržbu. „Je to povrch, který je tuhý, takže se například nevyjíždějí na vozovce koleje v podélném směru, neprotlačují se důlky při delším parkování, nevytvářejí se rolety při brzdění do křižovatky. Jako velký přínos vnímám i nízkou hlučnost při pojíždění dopravními prostředky,“ uvedl vedoucí odboru majetku a investic Petr Škoda.

Loňská oprava povrchu, který na tomto místě nechalo město provést v letech 2013 a 2014, stála dalších zhruba 6,5 milionu korun.