Oprava západní části třídy Míru začne 27. března a potrvá do 9. července. Nejhůře jsou na tom úseky, které zatěžuje městská hromadná doprava. Kostky se uvolňují zejména v části od vjezdu z Pernerovy ulice směrem k administrativnímu domu Magnum. Ve výběrovém řízení získala tuto zakázku společnost Timra, která nabídla cenu za provedení díla ve výši 5 861 369 korun bez DPH.

Podle liberecké firmy Syner, která rekonstrukci v roce 2015 prováděla, byla pardubická třída navržena tak, aby náporu dopravy odolala. Brzy se ale ukázalo, že dlažba ani zdaleka nebyla ideálním řešením. S firmou se město už roky soudí. Ve sporu jde o 14 milionů korun, které radnice odmítla zaplatit. Radní si totiž myslí, že firma neprovedla některé práce správně.

Nová technologie

Město na žulové dlažbě ale i nadále trvá, nyní zkusí jinou technologii její pokládky. Radnice se inspirovala v Brně, které použilo obnovné řešení.

close Západní část třídy Míru v Pardubicích projde velkou opravou. Žulová velkoformátová dlažba zde zůstane, ale vozovka bude předlážděna jinou technologií. info Zdroj: Jan Hrabal zoom_in Západní část třídy Míru v Pardubicích projde velkou opravou. Žulová velkoformátová dlažba zde zůstane, ale vozovka bude předlážděna jinou technologií.

„Žulová velkoformátová dlažba zde zůstane, ale vozovka bude předlážděna jinou technologií, kdy budou dlaždice uloženy do maltového lože, tím snesou vyšší zátěž,“ uvedl náměstek primátora Jan Hrabal.

"Stávající dlažba bude rozebrána a uložena v blízkosti stavby, vybourané dlažební prvky musí být dobře očištěny, aby byla zajištěna přilnavost lože a spárovací směsi k dlažbě. Stávající lože bude odstraněno a odvezeno na recyklační skládku," přiblížil Hrabal. Právě tento pečlivý postup je podle radnice důvodem, proč rekonstrukce bude probíhat na první pohled možná delší dobu.

Rekonstrukce třídy Míru

Oprava začne 27. března a podle časového harmonogramu potrvá až do 9. července. Vyžádá si to dopravní omezení, úplně zakázáno bude podle městské policie parkování, k omezení dojde i v oblasti městské hromadné dopravy.

Bývalý náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš už ale v minulosti přiznal, že zvolená technologie se nepovedla. „Použitá dlažba byla pro tuto zátěž nevhodná,“ řekl Kvaš.

Souhlasí i pardubický architekt Milan Košař, který připomíná, že záleží především na budoucí zátěži a intenzitě provozu. „Tloušťka použitých dlaždic je výrazně menší než jejich půdorysný rozměr, což zvyšuje riziko jejich vytlačování při vyšší zátěži, případně destrukci,“ řekl Košař. Předlažba podle něho může v budoucnu znovu způsobit problémy. „Maltové lože to samo o sobě nezachrání, pokud bude zatížení provozem intenzivní, včetně například trolejbusů,“ dodal Košař.

Odolnější beton

V sousední Sladkovského ulici řidiči už čtyři měsíce jezdí po betonu. Ani tam velkoformátová dlažba uložená do štěrkového lože nevydržela zatížení, dlaždice se začaly lámat a byly tak nebezpečné.

V tomto místě radnice nechala popraskanou žulovou dlažbu nahradit cementobetonovým povrchem, který má podle odborníků delší životnost s minimálními náklady na údržbu. „Je to povrch, který je tuhý, takže se například nevyjíždějí na vozovce koleje v podélném směru, neprotlačují se důlky při delším parkování, nevytvářejí se rolety při brzdění do křižovatky. Jako velký přínos vnímám i nízkou hlučnost při pojíždění dopravními prostředky,“ uvedl vedoucí odboru majetku a investic Petr Škoda.

Loňská oprava povrchu, který na tomto místě nechalo město provést v letech 2013 a 2014, stála dalších zhruba 6,5 milionu korun.

Dlažbu, která nebyla rozbitá, silničáři ze Sladkovského ulice vyndali a uskladnili ji coby zásobu pro opravy jiných částí třídy Míru, kde vedení města dál trvá na zachování velkoformátových dlaždic.