Dopravní podnik města Pardubic (DPMP) zařadí do své flotily na podzim letošního roku poprvé i parciální trolejbusy, které umožní část jízdy mimo trolejové vedení díky vložené baterii.

Výběrové řízení na nové vozy se ale muselo zopakovat. Jeden trolejbus nyní vyjde na 13,22 milionů korun a celá hodnota zakázky je pak 52,88 milionů korun. Dopravní podnik původně dodání čtyř vozů vysoutěžil za částku 41 700 000 korun, jak uvádí server Zdopravy.cz.

„Stejně jako v případě minulé zakázky i tato byla napadena stížností jednoho výrobce a po konzultaci s právníky jsme zakázku raději vypisovali znovu. Stejně jako v případě nákupu běžných trolejbusů i u těchto parciálních původně zvítězila firma SOR s cenou 10,5 milionu za vozidlo, což sice byla značně výhodná ale zároveň velmi podstřelená cena a vzešla z jakési cenové války dvou dominantních domácích producentů a obě výběrová řízení napadl další výrobce. V druhém kole, které jsme zadali pro uchazeče jak ze zemí EU, tak Evropského hospodářského společenství včetně třeba Islandu nebo Švýcarska, se nám přihlásila už jen Škoda Electric,“ vysvětluje ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

OBVYKLÁ CENA
Stejné trolejbusy za ještě o něco vyšší částku vysoutěžil též sousední Hradec Králové. Částka 13 milionů za parciální trolejbus je podle Pelikána ale cenou obvyklou na českém trhu, protože většina evropských výrobců se pod tuto cenu ani nedostane.

„Belgický výrobce dodává tyto stroje v cenové hladině 16 až 17 milionů korun, nikdo další v České republice už tyto vozy nevyrábí a oslovený polský výrobce Solaris, který by snad mohl cenově konkurovat, zase nemá volné výrobní kapacity dříve než v roce 2019. Nevidím důvod, proč by za této tržní situace cena 13 milionů měla být špatně,“ dodává Pelikán.

BEZ DRÁTŮ A DÁL
Co trolejbusy na baterky dovedou si bude dopravní podnik v následujících měsících hlavně testovat. „Pro nás to bude zatím prověřování. Samotný provoz je počítán z jedné třetiny mimo trakční vedení, zbytek pak už pod dráty. Dojezd na baterii je deset kilometrů, což je pro trolejbus poměrně velká možnost vyjet za hranici pokrytí vedení,“ domnívá se Pelikán.

Po prodloužení trati k Památníku Zámeček tak dávají nové vozy možnost pokračovat na baterii až do Černé za Bory a tím ušetřit cestu autobusu z centra a zpět. Trolejbus by jednou mohl třeba dojet z Lázní Bohdaneč až do Živanic.

„Možností je spousta. Máme připraveno pět šest variant, kdy se řeší i úbytky napětí v síti, když by se sešlo několik „hladových“ trolejbusů na jedné lince. Ve Zlíně, kde tyto trolejbusy mají, už se třeba na některých úsecích dostali do situace, kde museli pořídit i 'dokrmovací' stanici právě k posílení linek. Prověřit také musíme, jestli jednotlivé dotační tituly na pořízení vozidel nemohou být v rozporu s dotačními programy na výstavbu trolejových tratí. Tohle vše by mělo být vyřešené do října, kdy plánujeme trolejbusy nasadit,“ uzavírá Pelikán.