Podle některých podnikatelů v cestovním ruchu napomůže zlepšit návštěvnost kraje efektivnější propagace. Kraj totiž dlouhodobě zůstává regionem, který navštěvuje nejméně turistů v zemi. Pokles zájmu turistů se dotkl i například Královéhradeckého kraje nebo Jihočeského kraje.

"Letošní rok opravdu nedopadl moc dobře," řekl ČTK předseda sekce Pardubického kraje Asociace hotelů a restaurací ČR Oldřich Bujnoch. Zásadní zlom vidí v nové strategii, jak propagovat kraj. Od příštího roku od úředníků převezme marketing turistiky společnost Východní Čechy, kterou budou zastupovat podnikatelé v cestovním ruchu. Hospodařit budou i se zhruba šesti miliony korun, který kraj vydával na propagaci kraje.

"Například na cestovních veletrzích se budou prezentovat jednotlivé firmy a u stánků už nebudou úředníci, kteří až tolik o aktivitách podnikatelů nevědí," řekl Bujnoch.

Úkolem podnikatelů je také stále zlepšovat služby, jinak se situace nezmění, dodal. Zatímco loni ve třetím čtvrtletí čeští turisté strávili v kraji čtyři noci, letos si pobyt zkrátili zhruba o půl dne. Podobně statistika hovoří i o cizincích.

Příznivěji vyznívá pro Pardubický kraj počet cizinců, kteří v kraji pobývali. Z loňských zhruba 21.200 se jejich počet zvýšil na více než 23.800, uvádí statistika. Do kraje jezdí turisté z evropských států, nejčastěji Němci, v menším počtu Nizozemci, Francouzi nebo Poláci. Pozvolna začínají objevovat turistická místa v kraji například Rusové nebo Japonci.

Němci se podle ředitelky Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem Lenky Gotthardové rádi podívají na starokladrubské koně. Němčina, angličtina zní v Pardubicích v době pořádání tradičního závodu Zlatá přilba. Britové si nenechávají ujít Velkou pardubickou. Japonci obdivují zejména architekturu, vidět jsou proto například v Litomyšli, obdivují i historické centrum Pardubic, uvedl Bujnoch. I Rusové si vybírají známější místa v kraji. Navíc, když jsou na dovolené, rádi utrácí, řekla před časem majitelka králické cestovní kanceláře Elena Bílá.