VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tým vyšetřovatelů leteckých katastrof pracoval celou noc

Pardubice - Obdobný případ je v Pardubicích výjimkou. Za posledních 15 let se nic podobného nestalo

27.8.2013
SDÍLEJ:

Boeing 737-800 skončil po nezdařeném přistání mimo dráhuFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Po nedělním incidentu, kdy na pardubickém letišti dosedl plně naložený Boeing 737, aby poté vyjel mimo dráhu, se stal stroj ihned předmětem zájmu specialistů z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Příčinou kolize, při které byly ohroženy životy téměř dvou set lidí, se zabývá rovněž vedoucí technického oddělení  ústavu Lubomír Stříhavka.
Právě on byl z vyšetřovatelů na místě první.
„Bydlím ve Svítkově, a tak, když to řeknu s trochou nadsázky, byl jsem tam dříve, než letadlu vychladly motory. Ne, vážně, třicet minut poté, co stroj přistál mimo dráhu, jsem byl na místě," sdělil Pardubickému deníku Lubomír Stříhavka a následně nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Kolik lidí má váš tým vyšetřovatelů a jak dlouho jste na stroji pracovali?
Vlastně ihned poté, co jsme se tam všichni sešli, jsme začali pracovat. Včetně mě na tom dělali čtyři vyšetřovatelé. Pracovali jsme celou noc, až do rána.

Co přesně se s letadlem dělalo?

Téměř čtyři hodiny zabralo, než se stroj vůbec vyprostil 
z trávy zpět na ranvej. Potom jsme začali analyzovat a shromažďovat veškerá dostupná data. Pochopitelně práce trvají i nyní.

Jsou už známy nějaké závěry, proč k této události došlo?

Ne, vše se musí teprve vyhodnotit. Nabrali jsme data z černých skříněk a zajistili jsme výpovědi všech, kteří s tím měli co do činění, tedy i pilotů. Technici to nyní všechno utřídí a zanalyzují a následně se to vyhodnotí.

Přesto, můžete alespoň naznačit, jak se bude vyšetřování dále vyvíjet?

Tyto případy mají svoje označení. Buď se jedná o incident či leteckou nehodu. V tomto případě to bylo z počátku označeno za incident. Po našem nočním šetření jsme to ale překvalifikovali na vážný incident. Jinými slovy – málem došlo k letecké nehodě!
Mluvilo se o tom, že na vině by mohl být takzvaný aquaplaning, nebo-li jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla po mokré vozovce. Vozidlo se stává neovladatelné.
To zatím nelze jednoznačně určit. To vše se dozvíme až 
z následných analýz. A ty zatím k dispozici nemáme.

Co nyní bude s tímto letadlem dál? Vrátí se do provozu?
V současné době se na něm dělají testy, v jakém je stavu. Buď testy dopadnou dobře a stroj bude schopen dalšího provozu nebo bude muset být opraven. Pokud by to byla nějaká drobnost, dělalo by se to přímo v Pardubicích. Pokud by však byla potřeba nějaká větší oprava, letadlo by muselo do Prahy. To by pak záleželo také na tom, zda by byl možný technický přelet.

Jak často váš ústav podobné problémy řeší?
Co se týká Pardubic, tak to je po patnácti letech vůbec první obdobný případ. Jinak v celé České republice se jedná zhruba o dva případy do roka.

Autor: Jan Šafář

27.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Okresní fotbal: Chvojenec vypekl vedoucí tým přeboru

Ilustrační foto.

Ťukáte si na cello, nebo na čelo?

Muž stál uprostřed rušné silnice

Pardubice - S mírně nesoustředěným chodcem uprostřed aut si chvíli nevěděli rady.

Tazatelé zkoumají dopravu. Navštíví tisícovku pardubických domácností

Pardubice – V Pardubicích začal průzkum dopravního chování. Na zvonky náhodně vybraných domácností tak budou zvonit tazatelé, kteří zjišťují, odkud kam a jakým dopravním prostředkem obyvatelé Pardubic cestují.

Výhru pardubické rezervy ukoval Kovář

Pardubice - Dvě nejtěsnější, ale tříbodová vítězství si připsaly oba týmy z regionu v 11. kole fotbalové Divize C.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT