Zatím jediná cyklověž stojí v prostoru přednádraží a trvalo to dlouho, než do ní lidé začali ukládat kola. Důvodem byla vysoká cena, za den totiž museli cyklisté zaplatit 10 korun, což se řadě lidí při každodenním využívání nevyplatilo. Nyní den úschovy vyjde na 5 korun, pro majitele In Karty Českých drah je služba zdarma. Cyklověž se díky tomu začala plnit.

U cyklostezky

Nová cyklověž má vyrůst v areálu pardubické univerzity. „V roce 2016 byla zpracována vyhledávací studie osazení inteligentního parkování na území města. Ze sedmi lokalit byla jedna v blízkosti univerzity. Z jednání s univerzitou vzešlo, že umístění na jejích pozemcích není vhodné, protože tam má vlastní investiční záměry. Zástupci univerzity navrhli lepší umístění – u auly na kraji parkoviště. Je to v blízkosti cyklostezky a cyklověž má sloužit nejen studentům, ale i široké veřejnosti. Toto místo bylo nejpřijatelnější,“ uvedl vedoucí oddělení strategického plánu pardubického magistrátu Jan Chvojka.

Stavba by měla vyjít na deset až dvanáct milionů korun, město by na ni ze svého rozpočtu přispělo jedním milionem korun.

Opoziční Piráti ale záměr zkritizovali. „Není to v areálu univerzity vhodné, koncentruje to zabezpečení parkování kol na jedno místo. Areál je rozlehlý. Pro tento případ existují lepší řešení, například zamykatelné cykloboxy,“ řekl Ondřej Karas.

„Jinde než u nádraží nemá cenu cyklověž budovat. I v přednádraží, dokud to nebylo pro zákazníky Českých drah zdarma, byla využitelnost velmi nízká. Jak to bude vypadat u univerzity, kde je poptávka řádově nižší? I kdyby to bylo zdarma, cyklisté mají potřebu parkovat blízko cílů své cesty. Cyklověž je v jednom bodu a oni po kampusu směřují dále. Další věcí je ekonomika, i ten jeden milion, který přispějeme na cyklověž, bychom mohli využít na vybudování kvalitních stojanů na kola v celém užším centru města, což by přineslo mnohem větší užitek,“ dodal jeho spolustraník Vojtěch Jirsa.

Záleží na poptávce

Jasné stanovisko nezaujala ani univerzita. Podle kvestora Petra Gabriela chybí průzkum dopravního chování, který by mohl napovědět, zda by byla cyklověž využívaná.

„Cyklistiku podporujeme, máme řadu stojanů na kola. Pokud by u nás město chtělo postavit cyklověž, budeme rádi jednat. Záleží ale, kde by byla. Pokud by pak studenti museli další stovky metrů jít pěšky, nemá to smysl. Také by byly důležité podmínky. Kdyby úschova stála 5 korun denně a museli by si každý den kolo vyndávat, nebudou to dělat. Ale kdyby stála 50 korun měsíčně, už by to třeba šlo. Nedá se to ale říct s jistotou bez průzkumu,“ vysvětlil Gabriel.
Existuje podle něj poptávka po dlouhodobém uložení dražších kol. „Kdyby to bylo za rozumné peníze, mohlo by se to využít,“ řekl Gabriel.

Cyklověže by mohly vzniknout také u hokejové arény, plaveckého areálu nebo v Pardubičkách.

Kritika i soud

V současné době už cyklověž stojí i v Moravské Třebové, kde schytala velkou kritiku kvůli tomu, že její kapacita je pro takto malé město nevyužitelná. V Hradci Králové, kde u hlavního nádraží vznikla historicky první evropská cyklověž už v roce 2013, sice o službu zájem byl, kvůli demolici hotelu Černigov se však bude muset přestěhovat. Není jasné, jestli bude muset zmizet úplně, nebo se přesune k centru. Už půl roku je zavřená, městu hrozí soud s investorem.

Ilustrační foto
Město stále nerozhodlo, kam se přesune autobusové nádraží