„Jsme zmírňovači klimatických vlivů, nikoliv jejich vládci,“ konstatuje Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje k ledové kalamitě, která se v pondělí převalila nad republikou i Pardubickým krajem. Silnice se buď proměnily v kluziště, nebo zapadly sněhem.

Silničáře dle jeho slov a navzdory "kritikům z internetů" situace nezaskočila, spíš převálcovala. „V dnešní době a vybavení technickými prostředky o překvapení mluvit nelze. Přicházející mrak jsme z družicových snímků viděli hodinu předem a co jsme měli, jsme do terénu po celém kraji v předstihu poslali. Nikdy ale nemůžete odhadnout, co z toho mraku spadne. V našem případě to byly drobné krupky, které se při dopadu rozpouštěly a vzápětí mrzly a měnily silnice ve sklenice s kvalitou ledu, za kterou by se nemusel stydět ani zimní stadion,“ popisuje Miroslav Němec nastalou situaci.

Následující dvě hodiny mezi sedmnáctou až devatenáctou hodinou pak vládla příroda. Zatímco v nižších polohách se tvořilo hlavně náledí, se stoupající nadmořskou výškou se tvořily závěje. Jenže silničáři nemohou být všude ihned a naráz, jejich vozidla se pohybují jen takovou rychlostí, jak technologie a bezpečnost dovolí a přívaly sněhu zasypávaly kraj kolem dvou hodin a měnily podmínky.

„Řidičům patří poděkování za to, že na ni reagovali zodpovědně a přizpůsobili jízdu podmínkám. Naše technika se starala o údržbu silnic druhých a třetích tříd, což jsou v kraji řádově miliony kilometrů čtverečních plochy. Technické vybavení je nastaveno na určitý standard údržby, ale ne na nárazový jev takového rozsahu. To v rozumných finančních mezích ani nejde. V terénu i tak bylo všechno, co máme k dispozici: 59 vozidel zimní údržby a k tomu dalších 40 pomocných prostředků jako třeba traktory s radlicemi. Od pěti hodin nepřetržitě zasahujeme doteď. Odhadujeme, že jen od včerejška se použilo 200 tun posypové soli a 400 tun inertního posypového materiálu. O nákladnosti lidské práce ani nemluvím. Zatím jen tu uplynulou noc můžeme finančně vyčíslit na částku 3,5 až 4 milionů korun a to jsme ještě neskončili,“ vypočítává Miroslav Němec.

Síla ledovky paralyzovala silnice všech tříd. V Pardubicích, kde silničáři dostali i posilu v podobě posypových vozů služeb města přesto na několik hodin doprava znatelně zpomalila. Kvůli hrozícímu nebezpečí sáhl k výjimečnému opatření i Dopravní podnik města Pardubic. Celá síť MHD ve městě naráz zastavila.

„Nadjezdy a podjezdy jsou pro naše vozy nesjízdné, klouže to všemi směry. U nadjezdu u Parama nám stojí pět autobusů z každé strany, to samé u nemocnice a na dalších místech. Přistoupili jsme k tomuto výjimečnému opatření do doby, než se silničářům podaří situaci dostat pod kontrolu,“ uvedl Tomáš Pelikán, ředitel dopravního podniku. Na hlavních tazích se některé vozy opatrně rozjely až po hodině a půl. Jinak autobusy a trolejbusy zastavily u nejbližších zastávek. Kdo chtěl, mohl ve vozidlech zůstat v teple.

Ve vyšších polohách jako je Hlinecko, Třemošnice, Polička nebo Svitavy navíc padaly závěje sněhu. „Některé silnice jsou ve špatném stavu, protože tam sníh ve velkém padal už dříve a nešlo jej zcela odklidit. Na rozbředlý sníh, který znovu přimrzne k povrchu vozovky, už chemie neplatí. Roztát musí sám, nebo se odstraňuje s pomocí sněžné frézy, což je ale opět náročné a pro povrch silnice pochopitelně značně škodlivé,“ dodává Miroslav Němec.