„Projektu hrozí, že mu vyprší příští rok na jaře platné územní a stavební povolení a stavba se výrazně zdrží," informoval náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek.

Stavět by se nejspíš mohlo od jara příštího roku. Terminál se měl stavět již loni. Stavební firmy ale nabízely cenu okolo 400 milionů korun, což bylo výrazně nad možnostmi letiště. Akcionáři, tedy město Pardubice a Pardubický kraj, a společnost East Bohemian Airport (EBA) investici podporují. Zlevnit se má na 300 milionů korun, součástí je příjezdová komunikace k terminálu.

Moderní a funkční

„Navržený terminál je moderní, funkční a umožní nám v budoucnu v případě potřeby další rozšíření pro činnosti, které dnes chybí, jako je třeba cargo doprava a podobně," řekla ředitelka firmy EBA Hana Šmejkalová. Letiště zaznamenává od loňska velký propad zájmu ruské klientely. Stále trvá krize na Ukrajině, devalvace rublu a hlavní ruský dopravce přesunul své lety do Prahy.

Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody je nový terminál klíčovou investicí, která má pardubickému letišti pomoci. Má se stavět podle původního návrhu společnosti AGA, který je už přepracovaný, aby nepřekročil plánovanou částku.

Tři až čtyři měsíce

„Optimistický výhled zahájení stavby je na jaře příštího roku. Výběrové řízení může trvat tři až čtyři měsíce," podotkl Pavel Svoboda.

„Velké i malé letecké společnosti nám sdělují, že jim nemáme co nabídnout. Nový terminál je nutný, abychom vůbec udrželi letiště v provozu," řekl Pavel Svoboda.

Pardubické letiště zaznamenalo loni pětinový úbytek ruských pasažérů, kteří tvoří jeho hlavní klientelu. Předloni letiště přepravilo více než 184 tisíc lidí, loni klesl jejich počet přibližně na 150 tisíc. Letos odbaví nejspíš okolo 60 až 70 tisíc cestujících. Společnost EBA letos možná vykáže ztrátu deset milionů korun. Loni i předloni byla firma zisková. „Za minimální počet pasažérů nutných pro ekonomické přežití letiště považuji 80 až 100 tisíc lidí ročně," dodal Svoboda.