123. Velká pardubická s Českou pojišťovnou je tady! Zraky převážné části národa budou upřeny na pardubické dostihové závodiště a budou pečlivě sledovat, kdo letos zvládne kurz jednoho z nejtěžších dostihů na světě nejlépe. Důležitou roli bude opět hrát i stav dráhy, kterou má na pardubickém závodišti na starosti bývalý trenér koní JIŘÍ JANDA.

Vyžaduje dráha celoroční péči?

Ano. Dráha potřebuje pravidelnou a maximální údržbu po celý rok. Na každý týden máme přesný harmonogram, co je potřeba udělat. Zahrnuje například pravidelné sekání, hnojení, údržbu dráhy po dostizích či chemickou ochranu proti plevelům.

Co je vaším hlavním úkolem?

Snažíme se, aby dráha byla co nejlépe připravena hlavně pro koně. Musí být měkká a pružit. Koně ji pak  sice enormně rozbijí, ale nezničí si šlachy a klouby. My pak musíme dát dráhu znovu do pořádku. Z oranice, která tam vznikne, je potřeba vypěstovat novou trávu. Musíme ji okamžitě zasypat, uválcovat, pohnojit a zasít nové travní semeno. A to vše od začátku roku do konce vegetačního období, které nastane zhruba koncem října. Teď před Velkou pardubickou pokračujeme v zajetém režimu a dráhu už jen „čančáme". Ladíme poslední detaily, aby například překážky v televizi vypadaly hezky a podobně.

Jaký druh travního semene pro dráhu potřebujete?
Je to speciální travní semeno dovážené z Itálie. Jeho výhodou je, že rychle vyroste a za tři neděle už můžeme sekat.

Jak dlouho trvá posekat pardubické dostihové závodiště?
Loni jsme koupili za 1,3 milionu novou sekačku, která vyžaduje speciální obsluhu a údržbu. Její výhodou je, že má nastavitelnou výšku sekání. Sekáme do jedné třetiny výšky travního porostu, více nemůžeme. Posekaná tráva nám pak slouží jako hnojivo. Když to jde dobře, tak posekáme dva hektary za hodinu. Průměrně to tedy je práce na dva dny. Některé týdny v roce, hlavně od května do června, sečeme i dvakrát týdně.

Liší se nějak údržba Taxisova příkopu od ostatních překážek?

Ne. Pracuje se na něm stejně jako na jiných překážkách. S tím rozdílem, že Taxis se na dostizích využije jen jednou za rok, při Velké pardubické. Musí se ale udržovat neustále. Pokud by tomu tak nebylo, tak nám z něj po roce nic nezbude.

Jsou nějaké překážky složitější na péči?

Je to v zásadě stejné. Všude máme živý plot a za ním nebo před ním je příkop. Jiné je to jen u vodních překážek, kde živý plot není.

Jaká je teplota u vodních překážek?

Teplotu vody u překážek neřešíme. Prakticky jde o umělé bazény. Malý vodní příkop má tři metry, Velký o metr více, Hadí příkop čtyři a půl metru. Na doskokové straně je písek s většími oblázky. Kůň nesmí doskočit na hladkou hmotu, která se smeká.

Kolik lidí se aktuálně podílí na péči o pardubickou dráhu?

O dráhu pečují tři stabilní zaměstnanci a tři lidi, kteří nám byli přiděleni úřadem práce, aby zde vykonávali veřejně prospěšné práce. Jen pro srovnání, třeba na závodišti 
v italském Římě se o dráhu stará asi dvacet osob.

Kolik korun ročně stojí údržba dráhy?

Rozpočet od města na údržbu je 1,6 milionu korun. A troufám si tvrdit, že to zvládáme nejlevněji na světě.

V jakém stavu je nyní dráha?
V koutku duše doufám, že se nám ji podaří připravit tak, jako loni, kdy se žádný kůň nezranil. Troufám si tvrdit, že se blížíme ideálu, jak by dráha měla vypadat. Hodně bude záležet na počasí.

Tereza Marešová