Měl by jezdit od levého břehu Labe, kde je cyklostezka, na protější břeh, kde je u parku Na Špici molo se schodištěm. Třetí zastávku by měl přívoz na Chrudimce u Automatických mlýnů.

„Není to prvotně nápad dopravního podniku, ale jakožto současný provozovatel lodě Arnošt z Pardubic jsme provozování přívozu navrhli, nejdřív na Radě města, ta se k tomu postavila negativně, a teď jsem návrh přednesl na zastupitelstvu, kde se myšlenka přívozu setkala s kladným ohlasem,“ řekl Deníku Tomáš Pelikán.

Ke zřízení přívozu je však ještě stále daleko. Jeho provoz by totiž nebyl ziskový – navrhovaná cena jízdného je 12 korun, což by náklady na provoz nepokrylo.

„Kdyby se měl financovat provoz pouze z jízdného, tak by bylo jízdné třeba 50 korun a to by přívoz nikdo nevyužíval,“ uvedl Tomáš Pelikán.

Pokud by mělo město Pardubice kompenzovat ztrátu, muselo by nejdříve vyhlásit koncesní řízení na provozovatele.

„Otázka je, zda to učiní a pokud ano, tak kdo se do něj přihlásí. Přívoz by byl v místech, kde se dá relativně blízko překročit řeka přes lávku na zdymadle, není tedy jisté, zda bude pro lidi dostatečně atraktivní. Pořízení mol a lodi by stálo 11 až 12 milionů. Zastupitelé tak musejí rozhodnout, zda má přívoz takovou přidanou hodnotu, aby jej město chtělo financovat,“ vysvětlil úskalí Tomáš Pelikán.

Připomněl také, že na útvaru hlavního architekta je projekt na vybudování lávky přes Labe přesně v těch místech, kde by měl jezdit přívoz.

Myšlenka přívozu se líbí například zastupiteli Janu Mazuchovi. „Je to krok správným směrem. Jediným otazníkem je cena. Mají se tam vybudovat mola, což považuji za první krok k tomu, aby se břeh Labe oživil. Mohlo by být zajímavé, kdyby pak byla loď ve večerních hodinách nabízena k pronájmu malým skupinám lidí, protože parník Arnošt si vzhledem k finanční náročnosti většina lidí nemůže dovolit pronajmout. Myslím také, že je logické, aby tuto loď provozoval stejně jako Arnošta Dopravní podnik města Pardubic,“ vysvětlil zastupitel za ODS.

Pokud by se v Pardubicích opravdu rozjel přívoz, přidal by se tak k jedenatřiceti v současnosti fungujícím přívozům v tuzemsku a stal by se jediným přívozem ve východních Čechách.

Nejbližší fungující přívoz je u Osečku na Labi mezi Kolínem a Poděbrady. Byla-li by byla přívozní loď pronajímána soukromým skupinám, jak nastínil Jan Mazuch, nabízela by se paralela s olomouckou Ololodí, což je malá loď křižující v hanácké metropoli řeky Moravu, nabízející poznávací a soukromé plavby. Olomoucké plavidlo je v provozu i v zimě, například před Vánocemi nabízí punčové plavby.

Zda vůbec bude v Pardubicích přívozní loď a jestli se bude jednou plout třeba i s punčem na palubě, je zatím nejasné. (jpr)