Pardubice si oproti loňsku polepšily o tři místa. Z třinácti krajských měst jsou na tom nejlépe Karlovy Vary, na druhé místo se posunul Liberec a třetí příčku obsadily Pardubice. Naopak sousední Hradec Králové si výrazně pohoršil. V loňském roce byl nejbezpečnější ze všech krajských měst, nyní je až na osmém místě.

Přímo v Pardubicích se radnice snaží rizikové úseky řešit inteligentním dopravním systémem. Město jej zřídilo například v Anenské ulici. Mezi další problémové úseky patří podjezd na ulici 17. listopadu nebo Poděbradská ulice u Globusu.

„Tam jde spíše o menší nehody, kdy řidiči nedobrzdí kolonu,“ uvedla mluvčí městské policie Lucie Klementová. „Já si myslím, že to není jen o silnicích, ale o lidech, kteří ta auta řídí,“ řekl Vít, jenž přes Pardubice jezdí každý den.

Index bezpečnosti

„Index vychází z policejních statistik a je možné ho brát jako ukazatel toho, jak bezpečné jsou silnice v daném městě,“ popsala Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny, která bezpečnost na silnicích mapuje dvakrát ročně. Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných lidí při dopravních nehodách. Výsledky statistici vztahují na počet obyvatel daných měst.

Zatímco Pardubice si v bezpečnosti dopravy polepšily, v kraji stále zůstává řada problémových úseků, kde řidiči často bourají. Dokazuje to i středeční tragická nehoda, která se odehrála časně ráno na silnici I/35 mezi Chvojencem a Holicemi. Při srážce kamionu, dodávky a osobního auta přišel o život řidič dodávky, která byla zcela zdemolována. close info Zdroj: Český statistický úřad zoom_in

„Kabina kamionu – cisterny převážející osm tun mouky – byla doslova rozpáraná a řidič z ní vypadl,“ uvedli zasahující hasiči. V osobním autě byli zraněni dva lidé. Příčinu nehody vyšetřují kriminalisté.

„Je to o lidech, každý spěchá úplně k ničemu a je to čím dál horší,“ okomentoval středeční nehodu na sociálních sítích Ondřej.

Podzim je navíc pro řidiče i chodce rizikový. Za nejčastější prohřešky experti označují nepřezutí pneumatik nebo špatnou viditelnost přes čelní sklo.

Policie evidovala na území Pardubického kraje v roce 2020 celkem 4 061 dopravních nehod, což představovalo 4,3 procenta z celkového počtu dopravních nehod v České republice. V roce 2020 došlo vlivem vyhlášení nouzového stavu na krajské úrovni meziročně k poklesu počtu hlášených dopravních nehod. Počet dopravních nehod s následky na životě a zdraví v kraji meziročně klesl na 1 067, což byl nejnižší počet za posledních 10 let. Celková věcná škoda způsobená při dopravních nehodách dosáhla hodnoty 253 milionů korun.

„Řidiči často odkládají přezutí pneumatik, ale situace se pak může změnit velmi rychle, podzim se přehoupne do zimy a řidiči na to nejsou připraveni,“ komentovala jeden z možných důvodů nehod mluvčí Besipu Radka Osterová.

S tím souvisí i nesprávné používání mlhovek. „Řidiči v České republice moc neumí používat mlhovky. Důležité je umět rozpoznat podmínky, kdy je potřeba mlhovky zapnout a vypnout,“ dodala Osterová.

Podle aktuálních policejních statistik za první pololetí roku 2021 řidiči v celém Pardubickém kraji nejvíce havarovali na křižovatkách. Nejčastěji šlo o křižovatky, které mají tři směry. Tam došlo k 256 nehodám. Na kruhových objezdech auta havarovala pouze 29 krát.

Loňský rok ovlivnila nehodovost pandemie koronaviru. Podle policejních statistik na silnicích Pardubického kraje v roce 2020 počet dopravních nehod s následky na životě a zdraví meziročně klesl na 1067 případů, což byl nejnižší počet za posledních deset let.