Dva ekologické minibusy budou až do pátku jezdit na pravidelných linkách městské hromadné dopravy v Pardubicích. Cestující si je mohou vyzkoušet zdarma.

Jedná se o dva minibusy Rošero, které si dopravní podnik zapůjčil z důvodu testování jejich využitelnosti v městském provozu od zlínské firmy Zliner.
„První z vozů je na elektrický pohon, druhý na stlačený zemní plyn CNG. Tyto minibusy jsou postavené na podvozku Iveco. Obsaditelnost je 19 míst na sezení a deset míst k stání, navíc je jedno místo vyhrazené pro invalidní vozík. Avizovaná dojezdová vzdálenost je u vozu na elektrický pohon 170 kilometrů, u minibusu na zemní plyn pak zhruba 500 kilometrů," řekla Deníku mluvčí Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Jitka Malinská.

Uplatní se minibusy v běžném provozu?

Dopravní podnik by rád získal evropskou dotaci na ekologizaci svého provozu, a tak se snaží zjistit, zda by se minibusy uplatnily i v běžném provozu.
„Během testovacího provozu chceme v co největší míře vyzkoušet provozní vlastnosti, jako jsou spotřeba a dojezd v reálném provozu. Zároveň nás zajímá i reakce cestujících. Pokud se  vozy osvědčí, bylo by možné je zařadit například na linky směřující především do příměstských oblastí," vysvětlil ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Malá kapacita vozidel má podle jeho slov své kladné i záporné stránky. „Při cestách do okolních obcí by nižší kapacita nevadila. Dopravní podnik jezdí do čím dál vzdálenějších míst, a to stále častěji. Při cestě do obcí vzdálených třeba 10 až 15 kilometrů je minibus výrazně levnější," dodal Tomáš Pelikán. V úterý mohli cestující vyzkoušet minibus na elektřinu, který se objevil například na lince číslo 8.

Elektrobus s „klacky" přijel až z dopravního podniku z Vídně

Dopravní podnik města Pardubic netestuje ekologická vozidla poprvé. Například v říjnu loňského roku se ulicemi Pardubic proháněl elektrobus Siemens-Rampini, který do České republiky zapůjčil vídeňský dopravní podnik.
Tento elektrobus je schopen využívat současnou trolejbusovou trakční síť. Vždy, když přijede na konečnou, dokáže pomocí sběrače dobít energii, a to za pouhých deset minut. Poté je připraven na další cestu.

Tichý a čistý

„Elektrobus je tichý a čistý, má příjemný interiér a je vybaven elektrickým vytápěním i klimatizací. Přitom je energeticky velmi úsporný. Dobíjení vypadá tak, že se elektrobus pomocí sběrače na 10 až 15 minut připojí k trolejbusovému vedení v době, kdy pobývá na konečné zastávce. Noční doba je využita pro vyrovnávací nabíjení v depu," vysvětlil ředitel dopravních divizí Siemens ČR Roman Kokšal.

Osmimetrový elektrobus z Vídně byl na linkách městské hromadné dopravy k vidění dva dny, vyrábí se ale prý i klasické dvanáctimetrové autobusy. Jejich pořizovací cena by mohla být kolem 13 milionů korun, což je podobná částka, za kterou lze koupit trolejbusy. Oproti naftovým autobusům mají prý elektrobusy výrazně nižší provozní náklady, a to až o pět korun na kilometr. Dojezd vozidla na jedno nabití se pohybuje mezi 120 a 150 kilometry.

Cesta ekologizace

„K více než 50 trolejbusům a 20 autobusům na zemní plyn by tak do pěti let mohl dopravní podnik provozovat přibližně deset takovýchto elektrobusů," sdělil tehdy Deníku ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Uplatnění prý elektrobus tohoto typu nachází především v centrech velkých měst, rezidenčních zónách či turisticky atraktivních místech.

„Město určitě hodlá jít cestou ekologizace vozového parku," potvrdila zájem o nové autobusy primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.