Na semaforu oranžová světla a kolem spousta dopravních policistů. Ten nejdůležitější z nich ale stojí přímo uprostřed křížení silnic a rozdává pokyny. Přesně to bylo ve středu ráno v Pardubicích k vidění na křižovatce ulic Teplého a Jana Palacha, kde se konalo východočeské kolo klání dopravních policistů Pardubického a Královéhradeckého kraje.

Dvacet šest policistek a policistů muselo v soutěži absolvovat písemný test, jízdu zručnosti a přímo v provozu řídit křižovatku.

Za  „domácí“ tým nastoupila Dagmar Fuxová. äNejvětší záludnost této soutěžní křižovatky je, že se musí pouštět trojstranně. Ze směru od Teplého ulice je pouze jeden pruh pro odbočení a jízdu rovně a pro tyto řidiče je potřeba ostatní zastavit. A další problém tu jsou pro policistu chodci, kteří chodí tak nějak jak chtějí. Větším problémem bývají právě chodci. Řidiči totiž spoléhají na to, že se chytnou jedoucí kolony a nějak projedou, zato chodci stojí, koukají, nevědí a jakmile se policista nedívá nebo otočí, jdou i tam, kde se jim zrovna neukazuje,“ říká policistka z pardubického oddělení dopravního dohledu.

V řízení křižovatky se jednotliví soutěžící střídali po šesti minutách. Dopravě to spíš prospělo. Policista řídí křižovatku podle aktuální situace a počtu aut, nikoliv podle algoritmu jako semafor. Provoz je díky tomu svižnější. Dokonce ani s povely policistů nejsou takové problémy.

„Je to zvláštní, ale řidiči věděli, co mají dělat. Když řidič neví, tak většinou zůstane stát, nebo najede až k nám, nebo nás skoro i přejede a opravdu v té chvíli musíme zapískat, všechno kolem zastavit a řešit toho jednoho řidiče,“ popisuje zkušenosti s řízením provozu Dagmar Fuxová.

Takové situace při soutěži také nastaly. Zdvižená ruka s regulkou, která znamená všichni stát a dávat pozor, totiž pro jednoho z řidičů jako by neplatila.

Odměnou mu byl ostrý hvizd ve chvíli, kdy k policistovi dojel. Své si zřejmě užil i zřejmě hodně čerstvý žák autoškoly, který měl tu „smůlu“, že na čáru křižovatky dorazil jako první a ve chvíli, kdy dostal pokyn k jízdě, poskočil a chcípl mu motor. Několikrát. Do křižovatky po opakovaných pokusech o start ani nevjel a i když trpělivost policisty byla značná, musel si on i řidiči za ním počkat na další kolo. Druhý pokus už zvládl bez problémů.

Jedna taková perlička k pardubické soutěži a autoškole – mezi instruktory se policejní závody rychle rozkřikly a vozů s žáky se na křižovatkou začalo proplétat více. „Jak nám přímo jeden z instruktorů na místě i potvrdil, berou sem žáky cíleně, aby si tuhle příležitost vyzkoušeli,“ uvedla mluvčí pardubické policie Eva Maturová.

Domácí prostředí ale domácím policistům tentokrát moc nepřálo.

„Na prvním místě se v letošním roce v jednotlivcích umístil policista z Oddělení silničního dohledu Královéhradeckého kraje Ladislav Kočí, druhý skončil policista z Dopravního inspektorátu Rychnov nad Kněžnou Milan Pírko, třetí Ladislav Khun z Oddělení silničního dohledu Královéhradeckého kraje. Vítězem mezi Pardubáky je v pořadí čtvrtý Petr Rezler z Oddělení silničního dohledu Pardubického kraje, druhý za Pardubický kraj skončil v celkovém pořadí 7. Ondřej Borovička z Dopravního inspektorátu Ústí nad Orlicí," dodala k výsledkům Eva Maturová.

Jednotlivci vyhlášení výsledků nekončilo, soutěžící zároveň tvořili i dvojce, tzv. družstva, kdy na 3. místě skončili zástupci z Rychnova nad Kněžnou, druzí taktéž policista s policistkou z Dálničního oddělení Vysoké Mýto a první loňští vítězové soutěže z Oddělení silničního dohledu Královéhradeckého kraje.