Cestující na železnici čeká v Pardubickém kraji od neděle 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád Českých drah, několik změn.

Jaké budou největší novinky?

Rozsah regionální dopravy se nepatrně zvýší, vlaky ujedou celkově 4,871 milionu kilometrů. „K největším novinkám patří nové spěšné vlaky z Pardubic do České Třebové a Hlinska a zrychlení vlaků z České Třebové do Lanškrouna," informoval média Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

Nový spěšný vlak Kozlov pojede v pracovní dny z Pardubic do České Třebové s odjezdem v 10:00 a příjezdem do České Třebové v 10:46 hodin.

Zpět bude spěšný vlak odjíždět v 11:10, do Pardubic dorazí v 11:57 hodin. Přepravu bude zajišťovat moderní elektrická jednotka CityElefant.

„Spoj bude vhodnou náhradou za rychlíky, které nebyly objednány ministerstvem dopravy," uvedl Petr Pošta.
Z České Třebové do Lanškrouna jezdí od října moderní motorový vůz RegioShuttle. Díky tomu se oproti současnému jízdnímu řádu zkrátí jízda asi o tři minuty na celkových 17 až 18 minut.

Nově bude v pracovních dnech zaveden spěšný vlak Ležáky z Pardubic do Hlinska.
Měl by zlepšit cestování zejména školákům, ale i lidem pro cesty k lékaři a na úřady v Hlinsku. Bude stavět na více zastávkách, do Hlinska přijede v 7:40 hodin.

Nový jízdní řád obsahuje i další menší změny. Například mezi Kolínem a Pardubicemi bude rozšířena večerní nabídka spojení, podobně jako v pracovní dny spojení mezi Českou a Moravskou Třebovou. Nově bude jezdit ve všední dny z Chocně do Hradce Králové spěšný vlak s odjezdem z Chocně v 6:58 hodin.

V jízdním řádu 2012 až 2013 vyjede v Pardubickém kraji 540 vlaků v pracovní dny a 413 o víkendech. České dráhy postupně nasazují nové a modernizované soupravy Regionova, CityElefant, Regio᠆Shutlle a RegioPanter.

Omezí rozsah autobusové dopravy

Pardubický kraj plánuje podle krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška (SPOZ) v příštím roce omezit rozsah autobusové dopravy ze současných 18,6 na 16,8 milionu kilometrů ročně, železniční doprava zůstane obdobná jako letos. Hejtmanství chce obnovit provoz na některých nevyužívaných tratích a přibude míst, kde vlaky staví.

Letos na příspěvky dopravcům kraj plánoval vydat 770 milionů korun, z toho na železnici 449 milionů korun. Výdaje na veřejnou dopravu činí největší položku krajského rozpočtu. Konečný roční účet za dopravní obslužnost bude zřejmě ještě vyšší. Kraj doplácí asi 18 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy. Před deseti lety vynakládal na tyto účely 266 milionů korun. Na příští rok je v rozpočtu navrženo na dopravní obslužnost 615 milionů korun. (zr, čtk)