Cyklista odemkne kolo pomocí aplikace, dojede do svého cíle, kde kolo odloží a dál se o něj nemusí starat. Systém sdílených kol již funguje v Praze, Brně, Olomouci nebo také v Havířově a brzy takzvaný bikesharing přijde opět i do Pardubic. Ještě letos chce vedení města vypsat výběrové řízení na společnost, která by pronájem kol zajišťovala.
Vybraná firma bude bikesharing provozovat zhruba čtvrt roku, období má být testem, zda je o službu zájem. „Vypíšeme výběrové řízení na firmu, abychom si otestovali, jaká by byla využitelnost služby a jestli jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrdil náměstek primátora Petr Kvaš.
Deset minut zdarma
Vedení města má představu, že se po Pardubicích bude pohybovat 60 až 80 sdílených kol, stát budou na čtyřech nebo pěti stanovištích. „Shodli jsme se na přibližně stejných cenových podmínkách, jako mají jiná města,“ doplnil Kvaš. Prvních deset minut by tak cyklisté mohli jezdit zdarma, za hodinu zaplatí do 25 korun.
„Líbí se mi, že jsou kola rozmístěná po městě. Když u sebe nebudu mít své a nepojede mi zrovna autobus, mohu využít sdílené kolo a dopravit se rychleji,“ řekl cyklista Vítek, který si nepřál zveřejnit příjmení.
Růžová kola zmizela
Otázkou zůstává, zda bude zájem o sdílení kol dostatečný. Projekt Rekola, který v Pardubicích se svými růžovými koly odstartoval v roce 2014, se s velkým zájmem nesetkal. „Ve srovnání s ostatními městy nebyl zájem takový, aby splnil očekávání. Většina lidí v Pardubicích má vlastní kolo, je tu jiná cyklistická kultura než v jiných městech, kde Rekola fungují,“ vysvětlila Aneta Jelínková, která měla pardubická Rekola na starost.
Kvůli malým ziskům pak nebylo možné naplnit technický standard dopravních prostředků, který požadovala pražská centrála, a růžová kola z pardubických ulic zase zmizela. „V Pardubicích mají všichni své kolo, stojany jsou plné, takže si myslím, že zájem nebude. Je levnější si za pár stovek koupit starší kolo, o které se člověk nemusí bát,“ vysvětlila cyklistka Hana Čermáková.