Další technika pro záchranu životů. Pardubičtí hasiči si pořídili nový žebřík. Radost z toho budou mít ale i jejich kolegové z Vysokého Mýta a z Chrudimi. I oni totiž dostanou z Pardubic dárek.

„Jde především o automobilový žebřík AZ 30 Iveco Magirus, který nahradí stávající AZ 30 Camiva na centrální stanici v Pardubicích. Nové vozidlo pořídili pardubičtí hasiči za čtrnáct milionů korun,“ uvedla mluvčí hasičů Vendula Horáková.

Žebřík Camiva, který ve službách pardubických hasičů najezdil přes 70 000 kilometrů, však k požárům bude jezdit dál.
„Náš původní žebřík dostane stanice ve Vysokém Mýtě, kde bude jednak sloužit na výjezdu, ale zároveň i jako záložní žebřík pro Pardubice. Vysokomýtští hasiči zase svůj žebřík předají dobrovolníkům,“ upřesnila Horáková.
Do Mýta ale z Pardubic neodchází žádné ojeté vozidlo.

„Tahle auta jsou v podstatě nezničitelná. Může klidně sloužit dalších čtyřicet let,“ pochvaluje si velitel pardubické stanice Jakub Klucho.
Nový žebřík v Pardubicích bude o něco málo vyšší než ten předchozí. To ale není všechno.
„Dosáhneme s ním v ideálním případě do výšky třicet metrů, což je asi výška osmého patra. Oproti starší Camivě má Magirus některá užitečná vylepšení. To hlavní spočívá v automatické regulaci stability. Laicky řečeno, auto samo zařídí správné vysunutí a nastavení podpěr, což se u staršího modelu nastavovalo ručně. Magirus se automaticky přizpůsobí i změně zatížení žebříku třeba při silném poryvu větru,“ uvedl Klucho.

Nový žebřík zatím ale u požárů neuvidíte. Hasiči si na něj teprve zvykají.
„Zatím jezdíme po městě jen cvičné jízdy, aby si řidiči zvykli na jiné jízdní vlastnosti. Nový žebřík je totiž asi o dva metry vyšší než původní vozidlo. Naštěstí tu není most, pod kterým bychom neprojeli,“ vysvětlil Klucho.

K dalším vylepšením patří i nepatrně širší plocha žebříku a větší koš. Užitečný je i nově vestavěný suchovod na první části žebříku. K němu se dá před vysunutím žebříku připojit hadice, takže není nutné ji před vysunutím pokládat jako dosud.

Z Pardubic se zase do Chrudimi přesunulo nákladní vozidlo. Do Pardubic totiž přibyl nový kontejnerový nosič Renault Kerax s hydraulickým nakládacím jeřábem, který unese až šest tun.

„Vozidlo je určeno hlavně k přepravě kontejnerů s vybavením, ať už jde o hadicový, protichemický, nebo kontejner nouzového přežití. Tyto kontejnery jsou stejné v celé republice, což má zajistit jejich univerzálnost a jednotlivé stanice si je v případě potřeby mohou prostě vypůjčit od kolegů,“ uzavřela Horáková.

Technická data Automobilového žebříku AZ 30 Iveco Magirus
Kabina 1 + 2
TTD podvozku
Rozměry vozidla délka 10 000 mm
šířka 2 400 mm
výška 3 180 mm
Hmotnosti pohotovostní 13 500 kg
užitečná 1 500 kg
celková 15 000 kg
výkon motoru 196 kW
výkon/hmotnost 13,1 kW/t
max. rychlost 90 km/h
(elektronický omezovač)
převodovka 5 stupňová automatická
+ zpětný chod
Šířka při max. vysunutí stabil. podpěr 4 500 mm

TTD žebříkové sady
Počet dílů žebříkové sady 4
Maximální zatížení přepravního koše 270 kg (3 osoby)
Maximální dostupná výška 30 m
Maximální úhel vztyčení žebříkové sady -12º až 75º
Maximální sklon vozidla při vysunutí
žebříkové sady Podélný 7º
Příčný 7º
Maximální úhel otočení otočné proudnice
Horizontálně 60º
Vertikálně 120°
Úhel otáčení žebříkové sady kolem své osy 360°