VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velká lodní operace. Tanker řežou u Chvaletic na tři díly

Labské Chrčice - Německá loď u nás dostane novou středovou část. Kvůli tomu musela celá na břeh.

19.3.2015 1
SDÍLEJ:

Přestavba tankeru Christoph v loděnici u Chvaletic. Loď přijde o celou středovou sekci, nahradí ji nová s dvojitým dnem.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Velká lodní operace se právě odehrává na břehu Labe nedaleko Chvaletic. Říční tanker Christoph zde dělníci řežou na tři části. Jen dvě z nich se ale vrátí na vodu. Středová část lodi zamíří do šrotu.

„U každé lodě dochází časem ke slábnutí plechů a i lodě musejí procházet, stejně jako auta, technickými prohlídkami. Ty zjišťují, jestli jsou plechy natolik silné, aby nehrozilo proražení. Tankery vozí chemické látky, tak by hrozil průšvih. V případě tohoto tankeru jeho majitel usoudil, že vzhledem k blížící se platnosti ustanovení Evropské unie, že chemické tankery musí mít dvojitá dna, je na čase loď zmodernizovat. Vzhledem k tomu, že tento měl pouze jedno dno, tak se u nás předělává," popisuje Jan Halouska, člen představenstva B.G.M. holdingu, který provozuje loděnici u Chvaletic. Je to jeden ze způsobů, jak se tankery upravují. Po přebudování bude loď připravena na dalších 20 let provozu s občasnými prohlídkami.

Původně jen servis

Loděnice původně sloužila jen jako servisní středisko pro čluny, které vozily uhlí do zdejší elektrárny. Nyní je ale jednou z mála českých loděnic, kde se lodě opravují, přestavují i staví zcela nové.

„Tady u nás se původní loď rozřezala na tři části. Příď, záď a střed. Ta středová část se bude zde na místě šrotovat a na cestě k nám už je nová středová část, kterou v úterý spouštěli na vodu v lovosické loděnici," popisuje Jan Halouska další plány s tankerem.

Ten je určen k plavbě po evropských kanálech a Rýnu. Jeho původní délka byla 80,5 metrů. Protože jeden z evropských standardů je 86 metrů, čemuž jsou přizpůsobeny plavební komory, tak nová středová sekce bude delší a celá loď bude po přebudování dlouhá 86 metrů. Předtím ale v loděnici chystají velké stěhování.

„Než budeme pokračovat dál, musí být stará středová část odříznutá a odsunutá stranou. Potřebujeme kvůli tomu posunout zpět na vodu i parník Čechie, který tu také stojí na opravách. Tam se plánuje ve čtvrtek montáž nové hřídele a dokončovací práce budou probíhat, ještě když loď popluje do Prahy. Jakmile bude parník pryč, nová středová část se vyzdvihne nahoru a spojí se s původní přídí a zádí," popisuje Jan Halouska.

Dva až osm lidí

Přesuny takto velkých lodí jsou práce na celý den. Tanker do Chvaletic připlul před deseti dny a nyní jej čeká odřezávání přídě. Od příštího týdne se předpokládá, že bude probíhat samotná šrotace středové části. Znamená to postupné rozřezání na malé části.

Na rozebrání lodě pracuje kolem osmi dělníků. Samotné odřezávání lodních částí prováděli dva. Mezi jednotlivými sekcemi lodě totiž není příliš místa a víc lidí by se v úzkých šachtách nevešlo. Práci obstarávají zejména dělníci z Ukrajiny.

„U nás kvalifikovaní dělníci na tuto práci téměř nejsou. Ukrajinci jsou všechno zaměstnanci tamních loděnic, kteří mají jak léta praxe a tak všechny potřebné certifikáty. Na tyto práce jsou velice přísné normy, kontrolor prohlíží každý svár, kde se mu něco nelíbí, musí se vše předělat. Je to vysoce odborná práce a kontroly jsou důkladné," podotýká Jan Halouska.

Německý majitel na celou úpravu dohlíží. Na zádi lodi totiž i bydlí. Krom obytné kabiny je tami jeřáb, kterým na záď ukládá svoje auto.

V České republice jsou podobné loděnice jsou jen dvě, ale ve světě se o nich ví. „Pověst našich loděnic není špatná. V Německu i jinde podobná zařízení jsou, ale tady to bude asi o ceně. Od roku 2007 jsme tady takových tankerů postavilo 18," uzavírá Jan Halouska.

Autor: Jiří Sejkora

19.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Muž stál uprostřed rušné silnice

Co je podle obyvatel Pardubic největším problémem v dopravě? Odpovídat budou Pardubičtí.

Tazatelé zkoumají dopravu. Navštíví tisícovku pardubických domácností

Výhru pardubické rezervy ukoval Kovář

Pardubice - Dvě nejtěsnější, ale tříbodová vítězství si připsaly oba týmy z regionu v 11. kole fotbalové Divize C.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Vítěz voleb: Post ministra bych neodmítl

Pardubický kraj – Vítězné hnutí ANO, které vyluxovalo voliče většině českých stran, bujaře slaví. V Pardubickém kraji, jenž má ve sněmovně deset mandátů, získalo hned čtyři z nich.

Poražený voleb: Na Titanicu se stále hraje a zpívá

Pardubický kraj – K potápějícímu Titanicu přirovnal ČSSD včera, den po volbách, její pardubický hejtman Martin Netolický. Není se čemu divit. Jinak než debakl jednociferný volební výsledek sociálních demokratů, před čtyřmi lety vítězné a hlavní vládní strany, nazvat nelze. Svůj mandát obhájil ve víkendových volbách jen její zdejší lídr Jan Chvojka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT