Jen vloni zemřelo po srážce s vlakem v Pardubickém kraji nejméně 14 lidí. Nepočítaje ty, kteří těžkým zraněním podlehli později v nemocnicích.

Konkrétně při nehodách na přejezdech ale měli lidé v naprosté většině štěstí v neštěstí. Podle statistik při celkem 13 takových nehodách v kraji zahynul vloni jediný člověk, devět jich ovšem bylo zraněno.

„Počet střetnutí na železničních přejezdech v roce 2019 v porovnání s předchozími léty celorepublikově opět narostl a byl nejvyšší od roku 2013. Počet usmrcených v porovnání s rokem 2018 vzrostl o 21 procent a počet zraněných o 25 procent,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Mnohem více tragédií se stalo přímo na otevřené trati. Podle Drážní inspekce zhruba polovina úmrtí pod koly vlaku jsou sebevraždy, zbytek jsou nehody.

Celkem Drážní inspekce řešila vloni v Pardubickém kraji 66 mimořádných událostí, zemřelo při nich 14 lidí a dalších 19 bylo zraněno.

Zřejmě přehlédl semafory

Jedna z nejotřesnějších nehod se stala na konci března na lokální trati v Zaječicích na Chrudimsku. Spěšný vlak tam v plné rychlosti na přejezdu, který je opatřen jen světelnou signalizací, smetl osobní auto a tlačil ho před sebou dalších 250 metrů.

„Ze zdemolovaného vozu hasiči doslova vystříhali hydraulickými nůžkami dvě zaklíněné osoby, které byly transportovány do nemocnice. Na místě byl i vrtulník Letecké záchranné služby,“ uvedli záchranáři.

Na stejném místě se stala podobná nehoda už o měsíc dříve, i v tomto případě řidič nejspíš přehlédl semafory.

Velmi škaredá byla i nehoda na hlavní trati mezi Pardubicemi a Hradcem, která se stala na konci července u Stéblové. Auto s tříčlennou posádkou skončilo dvacet metrů daleko od přejezdu v poli, rychlík zastavil asi po 300 metrech.

Výčet bouraček na přejezdech bez závor v Pardubickém kraji za loňský rok je však mnohem delší.

Na nechráněných přejezdech zemře v Česku kolem třiceti pěti lidí ročně a ozývají se hlasy, že by měly být závory osazovány i přejezdy křížící okresky a malé tratě. Zdejší přejezdy jsou totiž často nepřehledné, řidiči do nich ze zatáčky nevidí.

To byl ostatně i případ obou nehod v Zaječicích na Chrudimsku. Místně neznalého řidiče, který jede od Studené Vody a nevšimne si dopravních značek upozorňujících na blížící se trať, pak přejezd číhající hned za pravotočivou zatáčkou může překvapit.

Kontroverzní jízda na červenou nebyla trestná
Vlnu odsudků sklidil na sociálních sítích řidič linkového autobusu, který vloni v listopadu předjížděl osobní auto přímo na železničním přejezdu, kde už blikala světelná signalizace. Incident na silnici mezi Starým Městem a Moravskou Třebovou zachytil na kameru řidič jednoho z dalších projíždějících aut. Podle policie však řidič trestný čin nespáchal.

„Zhlédli jsme kamerový záznam, vyslechli svědky a řidiče. Kolegové neshledali, že by jednání řidiče naplňovalo znaky skutkové podstaty některého z trestných činů, proto věc oznámíme příslušnému správnímu orgánu k řešení,“ řekla krajská policejní mluvčí Dita Holečková.

Podle společnosti ICOM transport řidič tvrdí, že se nic jiného dělat nedalo. „V momentě, kdy se s vozem přibližoval k přejezdu, se rozsvítila výstražná červená světla a vozidlo jedoucí před ním prudce zabrzdilo. V tom okamžiku řidič vyhodnotil situaci tak, že vozidlo předjel, aby zabránil střetu,“ vysvětlila personalistka ICOMu Marcela Průchová.