Cestovní rekord má za sebou kolona nákladních vozidel pardubických vojáků. Z Pardubic do Prahy, do Švédska a zpět, tedy přes čtyři tisíce kilometrů. Z České republiky do Švédska a zpět převážela muzejní exponáty – vojenskou techniku.

Nejdelší jízda

„Je to nejdelší trasa, kterou jsme ujeli směrem na sever. Podobné zkušenosti máme i jižním směrem z doby, kdy se vezla technika do Kosova," sdělil Deníku vrchní praporčík 14. pluku logistické podpory Karel Furiš.

„V každém vozidle byli dva řidiči, aby se minimalizovaly přestávky. Jeli s technikou, která možná už není nejnovější, ale cestou nenastal ani jeden technický problém, což nás samozřejmě velmi těší," uvedl velitel 14. pluku Stanislav Hudeček.

Roky příprav

Výměna, kterou zařizoval Vojenský historický ústav v Lešanech, byla do jisté míry unikátní. Česká republika díky ní získala sedmnáct cenných exponátů – mimo jiné prvorepubliková protiletadlová děla československé výroby Škoda vzor 1919, samohybný kanón SAV a obrněné vozidlo PBV, obojí na podvozku ČKD, nebo protiletadlová děla Bofors vyráběná ve Švédsku za druhé světové války.

Švédsko na oplátku obdrželo z České republiky šest kusů historické techniky, například obrněné transportéry OT-62 a OT-810 či terénní vozidlo GAZ-71. „Jsou tam kusy techniky, které kdyby se do určité doby neodvezly, tak je tamní muzeum zlikviduje, protože jim to nic neříká. Ale pro naši vojenskou historii mají velký význam. Jsme rádi, že se celá věc podařila i díky přispění našeho pluku," dodal Stanislav Hudeček.

Celá karavana vojenských nákladních aut z Pardubic strávila na cestě osm dní. Co do množství techniky jde také o rekord, a to o největší jednorázové obohacení našich sbírek ze zahraničních zdrojů.

Uvidíte v Lešanech

S novými exponáty se budou moct návštěvníci seznámit například v muzeu v Lešanech v sobotu 29. srpna.