České dráhy (ČD) vzkázaly krajům, že na rozdíl od předchozích let už nehodlají dotovat ztrátovou regionální osobní dopravu z vlastních zdrojů. Co si kraje objednají, to musí také zaplatit. Těm tentokrát kvůli krizi nepomůže ani stát, na osobní vlaky dá jen dvě miliardy korun namísto letošních 3,2 miliardy.

Objem osobní regionální dopravy by tak mohl klesnout až o 15 procent. Největší omezení vlaků hrozí málo vytíženým lokálním tratím. Naopak celostátních rychlíků na hlavních tratích by se redukce měla dotknout minimálně.

„Jízdní řády na příští rok připravujeme s podobným rozsahem dopravní obslužnosti jako letos, ale všechno záleží na výsledku probíhajících jednání o penězích. Kraj dá na provozování regionálních vlaků stejně peněz jako letos, maximálně navýšené o inflaci. Teď záleží, jak se k tomu postaví stát,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.
Jak ČD, tak i kraje nyní vztahují ruce ke státu, aby dodal chybějící peníze.

„Náš požadavek je jasný. To, co bude kraji objednáno, musí být také uhrazeno. Ne jako dříve, že jsme dostali zaplaceno jen zčásti a zbytek jsme dorovnávali sami,“ podotkl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Odmítl přitom, že dráhy oproti minulým letům neúměrně zvýšily své finanční požadavky. „Máme je řádově stále stejné a každý rok je zvyšujeme pouze o inflaci. Jen už odmítáme tolerovat neúplné úhrady od krajů a zbytek dokrývat z vlastních zdrojů.“

Spor o výši letošních úhrad řešily kraje s ČD na jaře. Kraje ovšem tvrdily, že nároky ČD se na téměř dvojnásobek zvýšily z roku na rok.
S přáním zachovat dosavadní rozsah dopravy připravují jízdní řád úředníci Pardubického kraje. Na jeho internetových stránkách je ke stažení aktuální verze návrhu. Občané a obce jej mohou připomínkovat až do 7. září.

„Jízdní řád dozná jen menších technických změn, například kvůli lepší návaznosti spojů,“ řekl Roman Tesař z odboru dopravy pardubického krajského úřadu.