Na dva týdny Pardubice zruší platnost vyhrazených jízdních pruhů pro hromadnou dopravu v centru města. Bude to prý test. Test propustnosti křižovatek i trpělivosti řidičů a cestujících hromadné dopravy zvlášť.

I s vyhrazenými pruhy už byla minulý týden situace ve městě taková, že některé autobusové linky při průjezdu centrem nabíraly zpoždění v rozmezí dvacet až čtyřicet minut a tato čísla od příštího týdne zřejmě ještě porostou.

Dva týdny zkoušky

„Zrušit na nějakou dobu jízdní pruhy vyhrazené pro městskou hromadnou dopravu a složky integrovaného záchranného systému jsme se rozhodli kvůli stávající neúnosné dopravní situaci, způsobené několika dopravními omezeními ve městě. Svoji roli hrály rovněž názory mnoha obyvatel Pardubic. Chceme proto vyzkoušet, zda by zpřístupnění všech jízdních pruhů veřejné dopravě pomohlo v dopravních špičkách, nebo to naopak způsobí ještě větší komplikace," řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Vysvětlení radnice k neúnosné dopravní situaci v centru ale docela kulhá. Podle vedení města za problémy na silnicích může souběh několika dopravních staveb státu na území města či v jeho okolí. Jenže nehybné kolony vozidel v centru, a na Sukově třídě zvlášť, nejsou otázkou posledních týdnů, ale několika let. Bez ohledu na to, jestli se na silnicích kope nebo ne.

Na dva zkušební týdny zruší Pardubice vyhrazené jízdní pruhy v centru města. Experiment má ukázat, zda toto opatření pomůže s rozhýbáním dopravy. Ta byla v minulých týdnech ve špičkách doslova paralyzována. Otázka ovšem zní, zda to pomůže. Dopravní odborník a ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán je spíše skeptický.

Není kam odjet

„Počet vozidel ve městě neustále stoupá, zatímco komunikace jsou pořád stejné. Jednou z možností, jak zácpám předejít, je řídit křižovatky ve městě dynamicky. V případě ucpání komunikace by inteligentní dopravní systém měl přesměrovat dopravu na průjezdnější komunikace. Ale to by ani ten problém, který v úterý, kdy stálo všude všechno, nastal, nevyřešilo," domnívá se Tomáš Pelikán.

Zrušit jen jeden

„Zbytečným pro nás byl pouze pruh na Masarykově náměstí ve směru na Hradec Králové. Naopak na Sukově třídě jsme díky pruhům byli schopni dohánět alespoň část zpoždění nabraného při průjezdu centrem města," zdůrazňuje. Zrušením pruhů na Sukově třídě se podle něj situace nezlepší tak, jak si město a někteří řidiči slibují.

„Kapacita křižovatky u Tipsport areny umožňuje vpustit na Sukovku více aut, než jich je pak schopno odjet. Doprava se v tomto místě nerozjede, pouze se tam řidiči zaseknou," myslí si Pelikán.

Záchranka projede

„Pruhy nám jako záchrance vyhovují. Zrušení se nás dotkne, ale snad ne tak moc. Pokud jsme v pruhu potkali trolejbus, hrnuli jsme jej stejně před sebou, nebyla možnost jej objet," pravil pardubický zastupitel a též ředitel krajské záchranky Pavel Svoboda. „Spíš mám pocit, že ten špunt, který se ve špičce dělá u zimního stadionu, se nám teď přesune k zatáčce před kostelem svatého Bartoloměje," přemítá Pavel Svoboda.

„Jaká bude praxe, to se teprve uvidí. Z provozních důvodů nám to asi příliš nepomůže, jako řidič si od toho slibuji alespoň částečné zlepšení," uzavírá šéf krajské záchranky.