Vyhrazené jízdní pruhy pro vozy městské hromadné dopravy se do pardubických ulic nevrátí. Experiment, na který si stěžovalo mnoho řidičů osobních vozidel, definitivně skončil.

Vyhrazené jízdní pruhy se loni v únoru objevily na Sukově třídě, tedy jedné 
z nejfrekventovanějších ulic v centru krajského města. Důvodem byla řada uzavírek, kvůli kterým docházelo k velkým zpožděním autobusů a trolejbusů. Loni 
v říjnu politici rozhodli, že pruhy dočasně zruší a vyhodnotí, která varianta bude pro dopravu ve městě lepší.

„Analýza ukázala, že kritickým místem není Sukova třída, ale křižovatka u zimního stadionu," řekl náměstek pardubického primátora Jiří Rozinek.

Politici si nicméně nemyslí, že by zřízení pruhů byla chyba. „V době, kdy byly zřízeny, to autobusům a trolejbusům pomohlo. A my chceme upřednostňovat městskou hromadnou dopravu," dodal Jiří Rozinek.

S definitivním zrušením vyhrazených pruhů nemá problém ani dopravní podnik. „V Pardubicích jsou skutečně problematičtější místa, než je Sukova třída. Řidiči se tam už totiž naučili intenzivně využívat levý jízdní pruh," řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

close Živelný pohyb chodců na přechodu na Masarykově náměstí, který výrazně brzdí dopravu, má nově zkrotit semafor. zoom_in

Analýza dopravy v centru města ukázala další problém, na který mnozí řidiči již delší dobu poukazovali. Velká zdržení působí přechod pro chodce na Masarykově náměstí. Ve špičce přes něj projde více než 1500 lidí za hodinu. Když se k tomu přidá přes tisíc aut, která náměstím za hodinu projedou, znamená to pořádnou dopravní zácpu.

„Z výsledků posouzení vyplynulo doporučení řídit přechod pro chodce mezi zastávkami MHD na Masarykově náměstí světelným signalizačním zařízením s tlačítkem výzvy," uvedl náměstek Jiří Rozinek s tím, že uvažovat se bude také o zrušení přechodu pro chodce u kostela svatého Bartoloměje.

Odbor dopravy provede v následujících měsících ještě posouzení systému řízení na dalších přechodech pro chodce v centru města.

PROBLÉMY JSOU TAKÉ 
S DALŠÍMI PŘECHODY

Podle ředitele Dopravního podniku města Pardubic Tomáše Pelikána je problematický rovněž přechod na ulici 17. listopadu.

„Je otázkou, zda se podaří tak velký proud chodců, jaký je na Masarykově náměstí, semafory uřídit," poznamenal Tomáš Pelikán, který patřil k příznivcům vyhrazených pruhů.

Do pardubických ulic by se prý mohly vrátit poté, až bude vyřešena alternativní trasa přes centrum města. To ale patrně nebude dřív, než se dokončí severovýchodní obchvat