Po rekonstrukci za více než 183 milionů korun, která ho za pár měsíců čeká, by po novém povrchu by mohli v ochranném pruhu jezdit i cyklisté.

Wonkův most
Wonkův most měří více než 172 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun.
Šířka mostu je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Most patří Pardubickému kraji, v současné době má celkem pět jízdních pruhů. Lan volného předpětí je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění tvaru mostní konstrukce ve vazbě na únosnost mostu při zatížení automobily.

Dopravní experti nyní vymýšlí způsob, jak na mostě zkoordinovat řidiče, cyklisty a chodce.

Pardubický kraj s magistrátem hledá možnosti, jak zajistit bezpečnost všem účastníkům provozu. Podle odborníků je při plánování místa pro cyklisty nutné brát v potaz celkovou šířku mostovky a to, že po konstrukci jezdí trolejbusy, které potřebují více místa. I tak to ale vypadá, že by projektanti mohli pro novinku na mostě najít místo.

Jaký je harmonogram celé stavební akce a s jakými omezeními je třeba počítat? Dozvíte se v zamčené části článku.

„Nebudeme rušit odbočovací pruh, který bude mít po vybudování nového parkovacího domu poblíž svou roli. Stejně tak po dohodě s dopravním podnikem trváme na tom, že pravé jízdní pruhy v obou směrech budou širší než tři metry, aby tam mohly komfortně jezdit trolejbusy. Bohužel to vypadá, že nepůjde výrazně rozšířit chodník, takže necháváme prověřit možnost, aby pruhy byly podél něj, a budeme řešit jejich šířku," přiblížil záměr náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš s tím, že hejtmanství chce příznivcům cyklodopravy ve městě vyjít vstříc, ale ne na úkor bezpečnosti, proto ke všemu bude mít co říct i policie.

30 tisíc aut denně

Vedení kraje od počátku plánování rekonstrukce klíčové dopravní tepny vše koordinuje s magistrátem, aby dopravní omezení pro Pardubáky byla co nejmenší.

Oprava silnice z Hradce Králové do Pardubic se nesmí potkat s plánovanou rekonstrukcí Wonkova mostu.
Opravy Wonkova mostu a silnice od Hradce se nesmí křížit. Krizový plán není

„Všem nám jde o stejnou věc a musíme najít řešení, které bude vyhovovat řidičům, cyklistům a chodcům. U mostu máme umístěn sčítač, denně kolem něj projede zhruba 3000 cyklistů. Tři pětiny cyklistů využívají tuto spojnici mezi oběma břehy Labe i v zimě. Tato čísla ukazují, proč dáváme zvýšení bezpečnosti pro cyklisty vysokou prioritu," doplnil náměstek primátora Pardubic pro dopravu Jan Hrabal s tím, že v pracovní dny projede přes most Pavla Wonky až 30 tisíc vozidel.

Stavaři začnou s přípravnými pracemi na rekonstrukci Wonkova mostu na přelomu února a března. Dělníci prozatím neomezí provoz. Práce jsou naplánované na několik etap proto, aby se nestalo, že most bude zcela uzavřen a ve městě nastane dopravní kolaps.

„Jedná se o jednu z největších staveb v naší režii, je vysoutěžená ve výši 183,4 milionů korun s DPH. Rozložená je do dvou stavebních sezon a již delší dobu vše koordinujeme s kolegy z magistrátu i Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Územní studie Pardubice-Červeňák (soutěž Urbanistický projekt roku 2023)
Pardubice odhalí plány na proměnu Červeňáku: příroda, vyhlídky i naučné stezky

Práce na rekonstrukci mostu jsou ale nezbytné a potrvají rok a půl. Silničáři budou pracovat vždy jen na části vozovky a most zůstane částečně průjezdný.

K opravě dojde kvůli tomu, že je potřeba vyměnit lana volného předpětí mostu, která jsou významně napadena korozí. „Nejde pouze o rekonstrukci. Připravíme most pro jednodušší údržbu dalším generacím. Lana volného předpětí jsou v současné době uložená ve speciální pěně. Nyní budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez výrazného omezení provozu. Je to tedy také investice do budoucna," vysvětlil Kortyš.

Pro pěší zůstane stavba po dobu rekonstrukce průchozí. S rekonstrukcí dopravní tepny mají silničáři skončit na podzim roku 2025.

Předpokládaný harmonogram stavby

- únor až květen 2024: přípravné práce s žádnými či malými dopravními omezeními
- 1. června 2024 – 1. listopadu 2024 doprava na mostě v režimu 1+1
- Převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu, kde budou probíhat zemní práce v předpolích a budou se měnit přepínací lana.
- Nelze odbočit z Hradecké do nábřeží, z nábřeží na most lze.
- 1. listopadu 2024 – 31. října 2025 doprava na mostě v režimu 1+1 přes mostní provizoria
- Na počátku a konci období provozu přes mostní provizoria dojde k převěšení troleje. Omezení bude vždy na dva víkendové dny.



Doprava je převedena na střed mostu, práce probíhají v krajních polích.
- předpoklad dokončení opravy mostu říjen 2025