Auta, která pojedou za dva měsíce jednou z hlavních silničních tepen města, nebudou prý již tak hlučná jako dříve. Zajistit by to měl speciální povrch vozovky, který již začali dělníci pokládat v blízkosti marketu Interspar. Na dalších jednotlivých úsecích se začne pracovat vzápětí.
Takto opravená silnice mezi Wonkovým mostem a křižovatkou se silnicí I/37 u supermarketu Globus by měla být dokončena koncem června a přijde na 26 milionů korun. „Úsek dlouhý zhruba 2,5 kilometru bude první svého druhu v Pardubickém kraji," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec a dodal, že takových úseků je nyní asi sedm v republice. V takovémto rozsahu se jedná o první úsek v kraji. „Obecně takové koberce sníží hluk o jeden až pět decibelů," řekl Němec.
Šéf silničářů přirovnává hluk z aut k dětskému pláči, který je pro lidské ucho velmi brzy dotěrný. Svištivý zvuk způsobený dopravou se díky novému povrchu změní a nebude lidem tak nepříjemný.
„Koberec změní frekvenci hluku pro lidské ucho do daleko příjemnější roviny," prohlásil Miroslav Němec.
Nápor na nervy
V souvislosti s opravou a rekonstrukcí silnice u nadjezdu Paramo však řidiče i obyvatele města čeká v následujících dvou měsících pořádný nápor na nervy. Již první dny těchto rekonstrukcí daly kolonami na silnicích v místech, kde jinak moc nebývají, jasně najevo, jak moc se bude město trápit. Hluk se sice možná ve finále sníží, ale každý se bojí domyslet, co se bude dít v nejbližších osmi týdnech. A to nás to nejhorší teprve čeká…
K nejnáročnější etapě oprav dojde od 3. do 23. června. V této době se totiž bude dávat nový povrch na Wonkův most. Jeho kompletní uzavření postihne největší množství spojů a linek – jak ty, které jsou vedeny na Lázně Bohdaneč, tak i ty vedené na Hradec Králové. Provoz bude v tu dobu omezen od mostu Pavla Wonky až ke křižovatce silnic II/324 a III/32224 (odbočka směr Staré Hradiště) a současně mezi kruhovým objezdem u Globusu a výjezdem, respektive nájezdem na silnici I/37.
Silničáři testovali tuto novou směs na silnice již na čtyřech úsecích v kraji. „V povrchu koberce se nacházejí kapiláry, nepatrné kanálky, které způsobí, že svist zmizí," sdělil Miroslav Němec.
Mnoho výhod
Povrch má podle něj mnoho výhod. Nemusejí se například stavět protihlukové stěny a rovněž má „luxusní protismykové vlastnosti" na suché i mokré vozovce.
Směs vykazuje i velmi dobrou paměť, při určité deformaci se vrací do výchozí polohy. Zároveň je povrch asi desetkrát odolnější, když se pod ním objeví trhliny, nepropadne se a nepraská.
„Úprava podloží může být nedbalejší a krytová vrstva si s tím poradí. Povrchy testujeme, ale měly by mít i vyšší životnost," uzavřel Němec.